سرود قدردانی از خدام حسینی

به بهانه انتشار مستند «پیشکش ایرانی» و باز نشر سرود «خیرالاحباب»

امام حسین(علیه السلام) نقطه وصل تمامی مسلمانان و آزادگان جهان است. سالهاست در ایام اربعین سرور و سالار شهیدان، عاشقان آن حضرت از نقاط مختلف جهان خودشان را به مسیر راهپیمایی عظیم اربعین در جاده نجف به کربلا و سایر شهرهای عراق می رسانند.

استقبال و پذیرایی از این سیل جمعیت که از هر نژاد و مذهبی در این راهپیمایی حضور دارند، کاری بی نهایت بزرگ و پر اهمیت است. میزبانان عراقی برای این ایام، تدارک ویژه ای می بینند. هرکس با هر آنچه در توان دارد به میدان می آید. در این مسیر همه مشغول خدمت به زوار اباعبدالله(علیه السلام) هستند؛ از موکب های بزرگ و مجهز ایرانی گرفته تا مواکب طایفه های عراقی و حتی موکب های کوچک و یک نفره.

برادران و خواهران عراقی ثابت کرده اند عشق به اباعبدالله(علیه السلام) و خدمت کردن در راه او، برایشان از هر چیزی مهم تر است. افرادی هستند که در طول سال به طور روزانه پول کنار می گذارند تا در موسم اربعین، به زوار امام حسین(علیه السلام) خدمت کنند. بعضی از این خانواده ها، از خرج روزانه شان برای این کار کنار می گذارند. برای همین ممکن است در طول سالی که به اربعین ختم شده، زندگی راحت و با آسایشی نداشته باشند.

نظاره  کردن خدمات و جان فشانی های آن مردم عاشق، تحیر و تحقیر بینندگان و میهمانان را به همراه دارد. این نمایش فداکاری و عشق، منشأ تحولی در بین عموم آنان میگردد.

زائران، علی الخصوص زائران ایرانی، همواره شرمنده این مهر و محبت بوده و به دنبال راهی برای قدردانی از آنها هستند. کوچک ترین دلیل این ادعا، هشتگ هایی مانند #شکرا_للعراق و امثال این است که هر سال در فضای مجازی داغ می شوند. کاربران ایرانی از خاطرات خوش و برخورد گرم و صمیمی میزبانان عراقی شان می نویسند.

گروه های سرود و نمایش با زبان هنر تشکر می کنند

اما تشکر از خادمان حسینی فقط به فضای مجازی محدود نمی شود. گروه های مختلف سرود کشور با زبان خودشان، یعنی زبان هنر، از این عزیزان سپاسگزاری می کنند.

چند سالی است که در ایام اربعین، بعضی گروه های سرود و نمایش در چند نقطه ی از پیش آماده شده در مسیر، به اجرا می پردازند. مضمون برخی از این سرودها تشکر و سپاسگزاری از موکب داران است. برخی از گروه های سرود، خوش سلیقگی کرده و محتوای سرودها را به زبان عربی آماده می کنند تا ارتباط موثرتری با مخاطب برقرار کنند.

کلیپ اجرای سرود در موکب

استقبال از نماهنگ «خیرالاحباب»

سال ۱۳۹۵ مرکز آوای انقلاب اسلامی، نماهنگی با عنوان «خیر الاحباب» تهیه و منتشر کرد که در فضای مجازی با استقبال خوبی مواجه شد و در یوتیوب بیش از دو میلیون بار دیده شد.

داستان نماهنگ «خیر الاحباب» در مورد خانواده ای عراقی است که برای استقبال از زائران اربعین، موکب خود را محیا می کنند و متحمل سختی و خستگی می شوند. خانواده ای که از یک روستا خودشان را به جاده نجف به کربلا می رسانند و مال و اموالشان را برای هرچه بهتر پذیرایی کردن از زائران در طبق اخلاص می گذارند.

این نماهنگ توجه میزبانان عرب زبان در مسیر کربلا، خصوصاً عراقی ها را به خود جلب کرد و موجب خوشحالی و غرورشان شد. ترانه ی این سرود توسط اسماعیل حکاک دُرتراش و به زبان عربی سروده شده است. گروه تواشیح «الغدیر» قم به سرپرستی استاد محمدعلی دهدشتی آن را با لهجه عراقی اجرا کرده و مهدیار عقابی نماهنگ آن را کارگردانی کرده است.

نماهنگ خیرالاحباب

بیشتر بخوانید: نگاهی به آثار جمع خوانی اربعین

متن سرود «خیر الاحباب» (همراه با ترجمه)

یا أهل الجود شکرا یا خدام الحسین
ای سخاوتمندان! سپاس ای خدمتگزاران حسین
نلتم والله اجرا یا خدام الحسین
به خدا سوگند که پاداش کارتان را گرفته اید ای خدمتگزاران حسین

قد وفیتم مذ واسیتم بنت المختار   
شما وفاداری کردید، از همان وقتی که با دختر پیامبر همدردی نمودید
ما قصرتم بل قدرتم کل الزوار   
دریغ و کوتاهی نکردید بلکه همه زائران را تکریم نمودید

جزاکم ربکم خیرا    
خدای تان پاداش نیک به شما دهد
ونلتم نعمه کبری  
و به نعمت بزرگ الهی دست پیدا کنید
فما قدمتم فضلا   
آنچه از سر لطف و کرم، تقدیم کردید
یفوق العقل و الفکرا   
فراتر از عقل و اندیشه مادی بود

بعین الله انفقتم له یا شیعه الزهرا
در مقابل خدا و برای رضای او انفاق کردید  ای شیعیان فاطمه
هی الحورا تجزیکم   
حضرت زهراست که به شما پاداش می دهد
و تعطیکم غدا اجرا    
و فردای قیامت از لطفش به شما عطا خواهد کرد

مذ جئناکم لم ننساکم نعم الاطیاب   
از وقتی که آمدیم شما را فراموش نکردیم  ای بزرگواران و خوبان
فی مسعاکم و اصیناکم خیر الاحباب   
در تلاش تان، شما را نظاره گر بودیم ای بهترین دوستان

تفضلتم بلا منه   
بدون منت، لطف کردید
و اطعمتم من الجنه   
و از غذاهای بهشتی، به زائران عطا کردید
لمسنا هل أتی فیکم و معنی الجود و السنه
ما سوره هل أتى و معنای کرم و سنت نبوی را در شما لمس کردیم

فحیا الله مسعاکم   
خدا بر تلاش شما درود بفرستد
و لا تلقاکم المحنه   
و در زندگی غم و رنج نبینید
الهی من یعادیکم   
هر کس با شما دشمنی می ورزد
یری النیران و اللعنه   
خدا کند که در آتش بسوزد و نفرین شود

أهل المجد غرس الود فزتم والله   
ای اهل کرم، محبت کاشتید، به خدا سوگند که رستگار شدید
أهل العهد لحن الوجد أحباب الله   
اهل پیمانید، لحن شوقید، دوستان خدایید

مستند «پیشکش ایرانی»، نگاهی نو به نماهنگ سرود «خیرالاحباب»

همزمان با اربعین امسال، از مستندی با نام «پیشکش ایرانی» رونمایی شد که نگاهی به همین سپاسگزاری های از جنس سرود دارد. مجتبی رضوانی این مستند را سال گذشته با همکاری مرکز آوای انقلاب اسلامی و همراهی اعضای گروه های تواشیح «الغدیر» قم و «موعود(عج)» دلیجان، تولید کرده است.

در مستند «پیشکش ایرانی» تیم تولید همراه با اعضای گروه های سرود به موکب های مسیر نجف به کربلا سر زده و از آنها با زبان هنریِ سرود تشکر می کنند. این مستند از زبان استاد دهدشتی، به مرور خاطرات سفر و اجراهای موکب به موکب سرود «خیرالاحباب» می پردازد.

آنچه در روزهای گذشته و با عنوان «تشکر زائران ایرانی از موکب داران عراقی» در فضای مجازی منتشر شد، در واقع بخشی از همین مستند است. در این کلیپ که بسیار سریع دست به دست چرخید، این گروه سرود در یک موکب لبنانی در حال اجرا است.

محمدجواد توسلی، مسئول روابط عمومی مرکز آوای انقلاب اسلامی، در گفت و گو با قدس آنلاین بیان کرده که این افراد ۱۵ روز پیش از عزیمت به عراق، در اهواز تمرین کرده اند. وی در ادامه عنوان کرده که اعضای این گروه ها ضمن اینکه قاری قرآن هستند، خودشان اهل جنوب و عرب نیز هستند. بنابر این مشکلی با زبان عربی و لهجه عراقی نداشتند.

ویژگی مهم این گروه سرود، تسلط بر زبان عربی و خصوصاً لهجه عراقی بود. زیرا بعد از هر اجرا، با موکب داران عراقی و عرب به گفت و گو می پرداختند. به نوعی می توان گفت این گروه، نماینده ای از طرف کل ملت ایران بود تا پیام شکر و سپاس شان را به گوش میزبانان اربعینی برساند. در ادامه می توانید بخشی از صحبت های استاد محمدعلی دهدشتی، سرپرست گروه سرود «الغدیر» قم را در مستند «پیشکش ایرانی» ببینید.

کلیپ پیشکش ایرانی

ببینید: فیلم کامل مستند «پیشکش ایرانی»

 

دیدار موکب داران عراقی با مقام معظم رهبری و تشکر ایشان از خدام حسینی(علیه السلام)

بیست و هفتم شهریور امسال یعنی درست یک ماه قبل از اربعین، رهبر معظم انقلاب در دیدار با موکب داران عراقی از آنها تشکر کردند. در این دیدار حضرت آیت الله خامنه ای ضمن قدردانی از رفتار کریمانه و خالصانه موکب داران عراقی، بابت همکاری دولت و ملت عراق جهت تأمین امنیت زائران اباعبدالله(علیه السلام) سپاسگزاری کردند.

دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی

در ادامه بخشی از صحبت های مقام معظم رهبری در دیدار با موکب داران عراقی را بشنوید. ایشان در این دیدار بر احیای کرامت عربی توسط موکب داران عراقی اشاره کردند و قدردان زحمات آنها شدند.

در آغاز این دیدار نیز موکب داران عراقی سرود «زینب یا غریبه…» را جمع خوانی کردند. این مرثیه از خاطره انگیز ترین و کهن ترین میراث معنوی مردم عراق است. در انتهای این مطلب، نماهنگی که توسط دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای تولید شده است به شما تقدیم می شود.

مرثیه زینب یا غریبه

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا