تولید سرود برای کودکان مثل سایر حوزه های مربوط به‌ این سنین، نکته سنجی های زیادی را می‌ طلبد. چه بسا آثاری که بدون دقت به مسائل مربوط به کودکان و نحوه‌ بیان و ارتباط گیری با آنها تولید شده و مورد استقبال قرار نگرفته است. این عدم استقبال در برخی موارد موجب دلسردی تولید کنندگان و حامیان شان و در نتیجه تغییر حوزه فعالیت آنها شد.

اما در این بین، کسانی که با اشراف کامل به دنیای کودکان و زبان کودکانه، دقت و ظرافت به خرج دادند، توانستند تولیداتی در خور توجه و در شأن مخاطب کم سن و سال تولید کنند.

سرودهای خاطره‌ساز و ماندگار

خوشبختانه در طول این سال‌ ها آثار خوبی در زمینه موسیقی و سرود کودکان، توسط اساتید بزرگی تولید شده است. از این میان می‌ توان به سه گانه‌ های سینمایی «کلاه قرمزی» (محمدرضا علیقلی)، فیلم سینمایی «گربه آواز خوان» (فریبرز لاچینی)، فیلم سینمایی «خواهران غریب» (سعید کاشانی و ناصر چشم آذر) و سریال تلویزیونی «خونه مادربزرگه» (بهرام دهقانیار) اشاره کرد.

یکی دیگر از این آهنگسازان حوزه کودک، بهنام صبوحی است. او که سابقه آهنگسازی برای پویانمایی‌ ها، آگهی‌ های بازرگانی و فیلم‌ های سینمایی را در کارنامه اش دارد، فعالیت‌ های ویژه‌ ای نیز در زمینه کودکان انجام داده است.

صبوحی به طور خاص ۲۸ عنوان کتاب شعر برای کودکان منتشر کرده که از آن میان دو عنوان ترجمه هستند و باقی توسط خودش تألیف شده اند. وی همچنین ترانه‌ های برخی سرودهایی که برای برنامه‌ های کودک تلویزیون آهنگسازی کرده را نیز خودش سروده است. از آن جمله می‌ توان به ترانه جام جهانی برای برنامه «رنگین کمان» شبکه تهران اشاره کرد.

صبوحی سازنده موسیقی فیلم «آهوی پیشونی سفید»

یکی دیگر از آثار بهنام صبوحی، آهنگسازی برای سه گانه ی سینمایی «آهوی پیشونی سفید» به کارگردانی سیدجواد هاشمی است. این فیلم های سینمایی که به لحاظ دکور، گریم و لوکیشن بسیار سنگین بوده اند، از جمله پرهزینه ترین آثار موزیکال سینمای کودک در ایران به شمار می روند.

البته صبوحی در آهنگسازی فیلم «آهوی پیشونی سفید» نه تنها همه نوع ژانر موسیقی، اعم از سنتی، راک، بالیوودی و تم های مختلف دیگر را در هم آمیخته، حتی می توان گفت برای اینکه بتواند گوش و هوش مخاطبان -چه کودک و نوجوان و چه والدین- را درگیر کند و او را به وجد آورد، ترانه هایی تولید کرده که ارتباط زیادی به دنیای کودکان و موسیقی های کودکانه ندارد. چه بسا به ترانه هایی که روزانه از تلویزیون و شبکه های ماهواره ای برای مخاطب بزرگسال تولید و پخش می شود شبیه تر باشد.

این آهنگساز حوزه کودکان، حال و روز سینمای موزیکال را مناسب نمی‌ داند و معتقد است این ژانر نیز مانند سایر ژانرهای سینمای ایران رو به افول رفته است. وی مشکلات بودجه و کمبود امکاناتی که برای تولید موسیقی وجود دارد را در این امر تأثیرگذار می‌ داند و می گوید: «بودجه ساخت موسیقی فیلم در ایران با آنچه در خارج هزینه می‌ شود، قابل مقایسه نیست، یعنی دستمزد آهنگسازی که در‌ هالیوود کار می‌ کند برابر با چندین سال درآمد یک آهنگساز ایرانی است. آن‌ ها برای ساخت موسیقی یک کارتون مانند «تام‌ و جری» با یک ارکستر ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفره کار را انجام می‌ دهند ما اینجا هیچ‌ وقت چنین امکاناتی را نخواهیم داشت.»

«اختاپوس»، «بچه های نفت»، «مینا و غنچه» و «علی کوچولو» از بهترین های موسیقی کودک

به عقیده صبوحی ما آهنگسازان بسیار خوش‌ فکری در ایران داریم؛ اما متأسفانه هیچ تهیه کننده ای حاضر نمی شود برای موسیقی در حد عالی هزینه کند. به همین دلیل همه آهنگسازان مجبور هستند با بضاعت خود و امکانات کم سفارش ها را تولید کنند. وی در این خصوص می‌ گوید: «نسبت به موسیقی فیلم نگاه غیرحرفه‌ ای می‌ شود. بسیاری از تهیه‌ کنندگان برای کاهش هزینه خود، کار را به افرادی سفارش می‌ دهند که آهنگساز فیلم نیستند. در کشورهای دیگر، پیش می‌ آید که گروه‌ هایی غیرمتخصص موسیقی فیلم بسازند؛ اما یک متخصص بر کار آن‌ ها نظارت دارد.»

آهنگساز فیلم‌ های کودکانه «اختاپوس»، «بچه‌ های نفت» و «مینا و غنچه» محمدرضا علیقلی و ناصر چشم آذر را از بهترین‌ های عرصه ساخت موسیقی متن در فیلم‌ های کودکانه معرفی می‌ داند و اضافه می کند: «در بین کارهای تلویزیونی که سال‌ ها همه، ترانه‌ های کودکانه آن را زمزمه می‌ کردند، موسیقی سریال «علی کوچولو» اثر مرحوم بابک بیات همچنان دوست داشتنی و خاطره انگیز است .

«مدرسه موشها» و «گلنار» از دهه شصت در خاطرم مانده است

وی در ادامه میگوید: «بهترین موسیقی فیلم کودک که در خاطرم مانده، به آثار دهه ۶۰ مربوط می‌ شود و از میان آثار آن دهه «مدرسه موش‌ ها» ساخته محمدعلی طالبی و مرضیه برومند و «گلنار» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی، هنوز برای من جذابیت بسیاری دارند که موسیقی هر دو فیلم کار محمدرضا علیقلی بوده است.»

نقش صبوحی در آلبوم سرود «ما غروب نمی کنیم»

از دیگر فعالیت های این آهنگساز برجسته، همکاری با حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی، برای تولید آلبوم «ما غروب نمی کنیم» است. صبوحی آهنگسازی، تنظیم، میکس و مسترینگ قطعه ی «آخرین رویای دنیا» را در این آلبوم انجام داده است.

در تهیه این آلبوم، حوزه ی هنری برای گروه های سرود دانش آموزی موفق از شهرهای مشهد و اصفهان، بستری ایجاد کرده تا با آهنگسازان و گروه های حرفه ای موسیقی همکاری داشته باشند. حاصل این همکاری هفت آهنگ انقلابی تازه است که نسخه ی بی کلام آنها نیز برای اجراهای دانش آموزی در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. این آلبوم به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تهیه و تولید شده است.

صبوحی یکی از راه های ماندگاری موسیقی، خصوصاً در حوزه کودک را، انتشار آلبوم موسیقی فیلم ها می داند و معتقد است: «عرضه موسیقی فیلم‌ به‌ صورت آلبوم، سابقه زیادی دارد که هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام دارد. مثلاً آلبوم‌ های موسیقی‌ جان ویلیامز جزو آثار پرفروش است. در کشور ما هم از این اتفاق‌ ها زیاد افتاده است. به‌ عنوان مثال موسیقی فیلم‌ های سینمایی «خواهران غریب»‌ ، «از کرخه تا راین»، «محمد رسول‌ الله(ص)» و موسیقی سریال «امام علی(ع)» فروش زیادی داشتند. آلبوم‌ های موسیقی فیلم به‌ طور کلی می‌ توانند به‌ عنوان موسیقی بدون کلام، در کنار موسیقی‌ های دیگر باشند.»

آلبوم موسیقی فیلم «آهوی پیشونی سفید» منتشر شد

شایان ذکر است آلبوم موسیقی فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید»، ۲۵ آذر سال ۹۷ با حضور بهنام صبوحی، سیدجواد هاشمی و سایر عوامل فیلم و نوازدگان قطعات موسیقی رونمایی شد و هم اکنون در دسترس عموم قرار گرفته است. صبوحی منشأ شکل گیری فیلم های سینمایی «آهوی پیشونی سفید» را همکاری دیرینه خودش با سیدجواد هاشمی در ۳۳ سال پیش می داند. به گفته وی در آن زمان هاشمی و صبوحی در حال تهیه نوار قصه هایی با همین عنوان برای کودکان بودند، که هیچوقت منتشر نشد. در ادامه می توانید ترانه «خر» که یکی از قطعات این آلبوم است را با صدای مرحوم مرتضی احمدی بشنوید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید