استقبال خوب گروه های سرود از پویش “نسل حسینی” (مصاحبه با دبیر پویش)

به گزارش تحریریه سینوا، پویش سرودی “نسل حسینی” به همت مرکز رسانه و عملیات ویژه سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما از هجدهم تا بیست و هشتم مرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار میشود.

گروه های سرود کشور، همواره به صورت فعال در مسیر بزرگداشت مناسبت های مذهبی ایفای نقش کرده و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند. ایام عزاداری ماه محرم از جمله مناسبت هایی است که اختصاص به گروه یا رسانه خاصی ندارد و هر کس به هر صورت که میتواند در آن نقش آفرینی می کند.

در این پویش سراسری گروه های سرود در اماکن و معابر عمومی شهر به اجرای برنامه می پردازند.

به همین مناسبت دقایقی میهمان جناب آقای امیر حسین رضاییان مسئول سرود دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و همچنین دبیر پویش نسل حسینی شدیم و اطلاعات بیشتر در مورد این پویش را از ایشان جویا شدیم.

پوستر پویش نسل حسینیجناب رضاییان ضمن تشکر از شما بابت وقتی که در اختیار ما می گذارید، لطفا بفرمایید عنوان و پیام این پویش چه هست؟

من هم خدمت شما و مخاطبین محترمتون عرض سلام و ادب دارم و ایام عزای سید و سالار شهیدان رو به همه ی عزیزان تسلیت عرض می کنم.

عنوان پویش ما، “پویش نسل حسینی” هست. پیام مهم این پویش این هست که هر چند بیش از هزار سال از واقعه کربلا و عزای امام مظلوم ما گذشته، اما شیعیان و نسل اون حضرت هرگز این پرچم رو زمین نگذاشته و نخواهند گذاشت و این پرچم همواره در اهتزاز هست.

هدف شما از برگزاری این پویش چه بوده؟

همونطور که می دونید با توجه به شرایط ایجاد شده توسط بیماری کرونا، شاهد این هستیم که هیأت های مذهبی حضور کمتری در فضای عمومی شهرها دارند. در این شرایط گروه های سرود با ظرفیت بالایی که دارند مثل همیشه به خط شده اند که این خلا رو پر کنند و به اندازه خودشون به عزای سید الشهداء (ع) رونق بدهند. پس هدف و انگیزه این پویش این بوده که فضای شهرهای ما هر چه بیشتر رنگ و بوی محرم بگیرد.

پوستر پویش سرودی سپاس از مدافعین سلامتممنون میشیم بفرمایید چه مجموعه ای برگزار کننده این پویش هست؟ و اینکه آیا تجربه برگزاری پویش های دیگری هم داشتید؟

این پویش به طور مشترک توسط مرکز رسانه ای و عملیات ویژه سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما برگزار میشود. البته این پویش، دومین همکاری این دو مجموعه هست. پویش قبلی “پویش سپاس از مدافعان سلامت” بود که به مناسبت ولادت حضرت زینب برگزار شد.

نحوه اطلاع رسانیتون به چه صورت بوده؟

علاوه بر اینکه به صورت زیرنویس در شبکه سوم سیما اطلاع رسانی صورت گرفت، در کانال های مختلف مجازی هم اطلاع رسانی وسیعی انجام دادیم و البته به این هم اکتفا نکردیم و به گروه های سرود که از قبل با اون ها ارتباط داشتیم به صورت پیامکی و تلفنی اطلاع رسانی کردیم. ضمن اینکه بخش زیادی از اطلاع رسانی توسط خود گروه های سرود انجام شد که به سرعت همدیگر رو در جریان گذاشتند.

جناب رضاییان تا الآن چند گروه در این پویش شرکت کرده اند؟ مخاطب پویش شما چه گروه هایی هستند؟ آیا گروه های غیر مولد که به صورت تربیت محور در سطح محلات فعالیت می کنند هم در این پویش شرکت می کنند؟

ببینید تا الآن حدود ۵۰ گروه سرود اعلام کرده اند که به این پویش پیوسته اند و در حال انجام اجرا هستند. هر چند تا این لحظه اکثرا گروه های حرفه ای در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند، اما مانعی وجود نداره که گروه های تازه کار محلی و مسجدی هم به این پویش بپیوندند. امام حسین علیه السلام متعلق به همه هست و هر کس به اندازه امکانات خودش توی این دستگاه عرض ادب می کند. جالب هست بدانید که بعضی از گروه های حرفه ای در سطح استان ها کار رو دارند به صورت قرارگاهی انجام میدهند و اجراها رو بین گروه های سرود غیر حرفه ای شهرشون پخش کرده اند تا همه گروه ها بتوانند سهمی در این حرکت حسینی داشته باشند.

زمان بندی شرکت در این پویش به چه صورت هست و گروه ها به چه صورت میتونند شرکت کنند، آثار ارسالی باید شرایط خاصی داشته باشن؟

مهلت شرکت در این پویش دهه اول محرم هست. یعنی از هجدهم تا بیست و هشتم مرداد ماه. تمامی گروه ها میتوانند برای شرکت در این پویش و دریافت متن و آهنگ با کلام و بی کلام، با شماره تماس ۰۹۳۹۶۸۴۵۷۱۹ که داخل پوستر هم نوشته شده تماس بگیرند. آثار ارسالی میتواند هم به صورت پاتوقی باشد و هم به صورت نماهنگی و فرقی نمی کند که پلی بک (به صورت لب خوانی) خوانده شده باشد یا به صورت زنده اجرا شده باشد. فقط باید در معابر عمومی اجرا شده باشد. دریافت آثار هم از طریق صفحات مجازی ما به نشانی “نسل حسینی” (naslehoseini)  است.

لطفا درباره نحوه انتخاب و امتیازدهی به آثار توضیح بفرمایید.

این پویش مسابقه نیست. حرکتی هست عمومی که همه امیدواریم پاداشمون رو از دستان امام حسین علیه السلام دریافت کنیم. بنابراین داوری، امتیاز دهی و اهدای جایزه در این پویش خیلی موضوعیت ندارد.

آیا همه آثار دریافتی منتشر می شوند؟

بله. همکاران ما در تدارک هستند تا خروجی نهایی پویش را به صورت متمرکز روی اینستاگرام منتشر کنند.

مصاحبه کننده: حسن پنداشته

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا