نظر امام خمینی (رحمةالله علیه) راجع به سرود شهید مطهر

به گزارش تحریریه سینوا، روزنامه کیهان در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۷۰ به مناسبت دوازدهمین سالگرد شهادت آیت  الله  مطهری، مصاحبه ای با مرحوم حجت الاسلام سیداحمد خمینی انجام داد. در آن مصاحبه سوالات مختلفی راجع به نظر امام خمینی درمورد موسیقی، علی-الخصوص سرود «شهید مطهر» مطرح شد. در این مطلب به سوالی که درمورد سرود «شهید مطهر» بود، پرداخته ایم.

محمدعلی گلپایگانی که بیشتر با نام محمد گلریز شناخته می شود، خواننده این سرود است. او کارهای زیادی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و حتی دفاع مقدس خوانده، از جمله معروف ترین آثار او «خجسته باد این پیروزی» است. گلریز سابقه همکاری زیادی با استادِ مرحوم حمید سبزواری و استاد احمدعلی راغب، برای تولید کارهای شاخص انقلابی دارد.

خواننده ترانه «شهیدان خدایی» در خصوص سرود «شهید مطهر» خاطره ای را اینگونه تعریف می کند که روزی استاد حمید سبزواری برای آهنگسازی این شعر با محمدعلی راغب در استودیوی قدیم رادیو واقع در میدان ارگ، قرار ملاقات می گذارد و زمانی که آقای راغب شعر را از وی می گیرد، همان لحظه شعر را با آهنگ مورد نظر می خواند؛ به گونه ای که استاد سبزواری تعجب کرده و فکر می کند وی این آهنگ را قبلا ساخته است!

تنظیم موسیقی این سرود برعهده مرحوم مجتبی میرزاده بوده  است. از حاصل همکاری این گروه چهار نفره، سرودها و ترانه-های زیادی به یادگار مانده که ترانه «این بانگ آزادی» از جمله ی این آثار ماندگار است.

در ادامه می توانید مصاحبه کیهان با مرحوم سید احمد خمینی را بخوانید، که بخش های مربوط به موسیقی این مصاحبه، در مجله ی شماره ۲۵ «مقام موسیقایی» در بهمن ۱۳۸۲ بازنشر شده است.

کیهان: سرود آقای مطهری را حضرت امام در صحبت هایشان مورد تأیید قرار داده اند. آن روزها بحث هایی پیرامون این سرود پیش آمد، اگر در این باره هم خاطراتی دارید بفرمائید!

سید احمد خمینی: دفعه ی اول که سرود  آقای مطهری پخش شد، ما دیدیم امام دارند به سرود آقای مطهری که بهترین سرود هم هست، گوش می دهند و می دیدیم دستشان دارد می لرزد و خیلی هم تحت تأثیر واقع شده بودند. بعدا زمزمه شد که امام گفته اند سرود آقای مطهری حرام است!

امام در همین خانه روی صندلی نشسته بودند، آقایی  آمدند  و گفتند: این سرود اشکال دارد؛ امام گفتند: اشکال ندارد. فردای آن روز گروهی از رادیو و تلویزیون آمده بودند اینجا و از امام همین سئوال را کردند، آقا گفتند سرود آقای مطهری  اشکال  ندارد. آنها هم همین سخن امام را اول خبر گذاشتند و پخش کردند.

بعداً باز یک طیفی به امام فشار آوردند و این طرف و آن طرف حرف هایی زدند، امام هم آن  موقع  گاهی  تقیه می کردند. امام غیر از این  دو  سال  آخر که همه ی حرف هایشان را سعی می کردند بزنند، حواسشان جمع بود که وحدت بین جامعه و روحانیت از بین نرود. به  همین  خاطر  به یکی از افراد این طیف که سؤال  کرده  بودند، یک جمله ای گفتند؛ مثلاً اینکه «من محتوای سرود را گفتم و یا جمله ای گفتند که دوپهلو بود.» اتفاقاً مرحوم آقای  بهشتی  آمدند  و رفتند پیش آقا و موضوع را پرسیدند، آقا گفتند: این سرود  اشکالی ندارد.

مدتی طولانی گذشت. من به امام گفتم در مورد سرود آقای مطهری شایع شده است که شما  این  سرود  را تأیید نمی کنید؛ لذا اگر موافق هستید، وقتی خانواده ی آقای مطهری به اینجا  می آیند (قرار  بود همان روزها بیایند) سرود را پیش شما بگذاریم، که امام گفتند ایرادی ندارد بگذارید. ما آن  سرود  را  گذاشتیم و به شایعات خاتمه دادیم. امام این سرود را خیلی دوست داشتند  و هر  وقت که رادیو این سرود را می گذاشت گوش می دادند و متأثر می شدند.

 

سرود شهید مطهر:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا