گفتگو با یوسف بهشتی سرپرست گروه سرود دخترانه احسان پیشوا تهران

عکس شاخص مصاحبه با یوسف بهشتی

به گزارش تحریریه سینوا – رسانه تخصصی سرود و جمع‌خوانی مصاحبه‌ای با جناب آقای یوسف بهشتی، سرپرست گروه سرود احسان تهران ترتیب داده شده است. قبل از این هم با محمدرضا نیازی سرپرست گروه سرود میثاق تهران گتفتگویی را ترتیب دادیم. این مصاحبه به مناسبت برگزیده شدن یکی از آثار این گروه در نظرسنجی موضوعی سایت انجام شد.

سرود “گره” با اجرای گروه سرود احسان، و به سرپرستی ایشان، تهیه شده است.

در این نماهنگ که با نوای حاج عبدالرضا هلالی و یوسف بهشتی همراه بوده شاهد حضور ۳۱۳ نفر از نوجوانان دختر و پس هستیم که این سرود را اجرا کرده اند.

مصاحبه ای که خدمتتون تقدیم میشه معرفی سرود گره و عوامل سرود است. در ادامه به مشروح مصاحبه با آقای بهشتی که توسط تحریریه سینوا صورت گرفته است توجه فرمایید.

معرفی گروه سرود احسان تهران

س: آقای بهشتی ضمن عرض سلام و خداقوت، لطفا گروه تان را به طور کامل معرفی کنید؟  

ج: بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام و ادب، بنده یوسف بهشتی هستم. مربی و سرپرست گروه سرود احسان. این گروه سال ۱۳۹۷ یعنی حدود  سه سال پیش فعالیت خودش رو شروع کرد. و تا الآن ۱۵ اثر تولید کردیم. بعد از حدود ۴ ماه از شروع فعالیت در نظر گرفتیم که اسمی برای گروه سرود انتخاب کنیم. یکی از رفقایی که از بچگی با هم بزرگ شده بودیم به نام سید احسان میرسیار از مدافعین حرم بود. ایشون در سوریه به شهادت رسیدند و پیکرشون بعد از دو سال شناسایی شد. بعد از شناسایی پیکر این شهید بزرگوار به نظرمون رسید که نام گروه سرود رو مزین به نام ایشان کنیم. و نام گروهمون رو گروه سرود احسان گذاشتیم.

محدوده سنی گروه ما از ده سال شروع میشه تا شانزده سال. حدود ۶۰ نفر پسر و ۱۰ دختر عضو گروه سرود احسان هستند. در مورد فعالیت دختر بچه ها باید بگم که بعد از دو سال فعالیت، یعنی تو همین شش ماهه اخیر تصمیم گرفتیم گروه سرود دخترانه راه بندازیم در محدوده سنی هفت-هشت سال، که الحمدلله با اولین اثرش خیلی خوب دیده شد و بین مردم خیلی خوب جلوه کرد. و در شبکه پویا هم خیلی پخش میشه این اثر.

محل فعالیت گروه احسان تهران، شهرستان قرچک هست، در پایگاه بسیج حرّ زیباشهر.

سرود “دریای آرامش”

س: شما قبلا سرود دریای آرامش را تهیه کرده اید، لطفا درباره این سرود توضیح بفرمایید که چطور ایده چنین اثری به وجود آمد؟

ج: سرود دریای آرامش رو برای مسابقه ای که موسسه مأوا گذاشته بود ایجاد کردیم. سرود نماهنگ دریای آرامش شاید قبلا توسط خیلی از گروه ها خونده شده بود اما ایده ای که ما برای این کار استفاده کردیم یعنی استفاده از دختران هفت-هشت ساله باعث شد بین مردم خیلی جلوه کنه. کلا در هر کاری ایده بسیار مهم هست. خود من هم کار رو خوندم.

بعد آقای هلالی خوششون اومد گفتند اگر مایلید ما این رو بخونیم. ما هم خیلی خوشحال شدیم و با ایشون ارتباط گرفتیم. ایشون هم تشریف آوردند و این اثر رو خوندند. که این شد اولین اثر گروه سرود دختران و دومین اثر گروه احسان که مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت. اگر پیج آقای هلالی رو ملاحظه کنید میبینید شاید همه کارهایی که ایشون گذاشتند ۲۵ هزار لایک خورده باشه. اما این کار به تنهایی ۳۰۰ هزار بار لایک خورده. و این مایه افتخار هست که همه این کار رو دیدند و حتی بچه ها تکرارش می کنند.

سرود “گره”

س: چطور شد که درصدد تهیه نماهنگ گره (نسخه دوم دریای آرامش) برآمدید؟  

ج: وقتی این اثر اینطور دیده شد بنده و حاج رضا هلالی هم نظر بودیم که این اثر باید بیشتر روش کار بشه. به همین خاطر ما با حدود ۳۱۳ دختر و پسر در تکیه گاه آقا مرتضی علی (هیأت حاج رضا هلالی) با مساعدت حاج رضا هلالی و دکتر سید بشیر حسینی این کار رو به مدت سه هفته تمرین کردیم که موقع نماهنگ بچه ها کار رو خوب بخونند و خوب اجرا کنند. و از اونجا شروع شد که این شروع ساخت نماهنگ گره بود.

 

س: لطفا اعضای گروه و عوامل نماهنگ گره را معرفی بفرمایید؟

ج: اعضای گروه که گروه سرود احسان هستند. عوامل نماهنگ هم با مساعدت و کمک مأوا دور هم جمع شدند. شاعر سرود دریای آرامش آقای سید جواد پرئی هستند. آهنگساز آقای احسان جوادی بودند. و بچه های خود من هم خوندند این کار رو.

عبدالرضا هلالی

س: چطور شد که با آقای هلالی آشنا شدید؟

ج: ما آقای هلالی رو که از قبل می شناختیم ولی در حد سلام و علیک. ما وقتی کار دریای آرامش رو داخل پیجمون گذاشتیم خیلی دوست داشتیم خود حاج رضا هلالی بیاد و با ما بخونه. ایشون رو تگ کردم. ایشون هم کار رو دید و گفت اگر مایل باشید من بیام بخونم این اثر رو. ما هم از خدامون بود که کار با نفس حاج رضا خونده بشه. البته خود حاج رضا هم میگه که اولین چیزی که اثر کرد نفس این دخترا بوده. و البته من فکر می کنم با حضور حاج رضا این اثر خیلی دیده شد و اثرگذاریش هم بیشتر شد.

س: ایده استفاده از تک خوانی ایشان را چه کسی مطرح کرد؟

ج: خود حاج رضا هلالی نظرشون این بود که اثر رو بخونن و بنده هم خیلی تمایل به این موضوع داشتم. خود من هم نمی خواستم بخونم. ایشون لطف کردند و گفتند بند دوم کار رو تو بخون. و توفیقی شد که کنار ایشون بخونیم.

س: با توجه به اینکه شما برای ساخت این سرود و نماهنگ با تعداد زیادی از کودکان دختر و پسر در ارتباط بودید، قطعا در روند تولید این سرود با چالشهایی مواجه بوده اید، این چالش ها چی بوده و چطور آن ها را از سر راه برداشتید؟

ج: بله یکی از چالش های ما این بود که  در یک چنین نماهنگی چطور میشه چند صد نوجوانی که حضور دارند همه در کادر تصویر قرار بگیرند. بنابراین من همون روز اول تمرین به خانواده ها گفتم که ممکنه دیده نشید.

عکس نماهنگ گره

البته در نهایت سلیقه و صلاحدید کارگردان اینطور بود که از جمعیت بچه ها کمتر تصویر گرفته شد. البته علتش مشخصی هم داشت. چرا که بعضا بچه ها حالت مناسب ایستادن رو رعایت نمی کردند یا به اطراف نگاه می کردند و اصطلاحا کارگردان از راش نتونست استفاده کنه.

یکی از چالش ها ناراحتی پدر و مادر ها بود. که حق هم داشتند. ما سه هفته تمرین کرده بودیم که بچه ها دیده بشوند. من هم فکر می کنم اگر این بچه ها دیده می شدند این کار قشنگ تر هم میشد. به هر حال قسمت اینطور بود که این کار اینطور پیش بره. به امید خدا تو کارهای بعدی تلاش می کنیم بچه ها بیشتر دیده بشوند.

اجازه بدید همینجا تشکر کنم از کارگردان، تهیه کننده، عوامل برنامه، نور پرداز، صدا بردار، تدارکات. و همه اونایی که اومدن زحمت کشیدن و این کار ر وبه نتیجه رسوندند.

س: از آقای هلالی بفرمایید، ایشون چطور با این مسائل و چالش ها کنار اومدن؟

ج: آقای هلالی هم از کار خوششون اومد و راضی بودن. هر چند ایشون هم دوست داشت بچه ها بیشتر دیده بشوند و خانواده ها راضی باشند. لازمه از مؤسسه مأوا تشکر ویژه کنم که بسیار زحمت کشید برای این اثر. آقا سید جواد توسلی، آقای امین صافی زاده، آقای خداپرست، آقای جعفری، آقای طاها چوگان باز. تشکر ویژه از دکتر سید بشیر حسینی که پشت کار بودند و به بچه ها روحیه و پشتکار میدادند. و همچنین از همه خانواده هایی که با جون و دل اومدن و زحمت کشیدند و حتی دیده نشدند. همه زحمت کشیدند این اثر تولید بشه.

کاور نماهنگ گره

س: تا به حال چه بازخوردهایی از مخاطبینتان در رابطه با اثر گره دریافت کرده اید؟ جذاب ترین بازخوردی که دیدید را تعریف کنید؟

ج: اینکه می بینی توی یه روستایی که شاید دور افتاده باشه، مردم با لباس های خاکی و سادشون همه ایستادن و با گوشی همراهشون این اثر رو پخش می کنن و می خونن. کار دریای آرامش یا همون “گره” رو می خونن؛ این خیلی بازخورد بزرگی هست.

یا مثلا پدر و مادر ها میگن وقتی تلویزیون داره این اثر رو پخش میکنه بچه ما میدوه جلو تلویزیون و باهاش میخوانه، همراه بچه ها دستش رو میاره بالا. این نشون میده این اثر خیلی دیده شده. هر چند به نظرم اگر خبرگزاری ها روش کار می کردند میتونست بیشتر هم دیده بشه.

حتی من نظرم این هست که ما بیایم دریای آرامش ۲ رو تولید کنیم. شعر و ملودیش میتونه عوض بشه. اما عنوان دریای آرامش به نظر چون جا افتاده میتونیم ازش استفاده کنیم. به نظرم خیلی ایده خوبیه که این کار با صدای حاج رضا هلالی یا آقای پویانفر خونده بشه. دیگه این دخترها و پسرها بیشتر دیده بشند. چون کار خیلی قشنگ تر میشه.

س: به جز سینوا، این قطعه تا بحال از چه جاهای دیگری منتشر شده است؟

ج: این قطعه از خیلی از شبکه های سیما مثلا شبکه یک، دو، سه، چهار، پنج، شش، پویا و … پخش شد؛ در کانال ها و شبکه های مجازی هم در ابعاد وسیع به اشتراک گذاشته شد. در پیج خودمون (ehsansorud@) هم این قطعه به طور کامل منتشر شده است و هم آثار دیگرمان قابل مشاهده است.

 

انتهای مصاحبه.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا