معرفی آثار جمع خوانی اربعینی (سرودهای اربعین) + ویدئو

تصویر شاخص معرفی سرود اربعین

عشق حسینیان سالهاست که روزهای منتهی به اربعین را با جاده نجف به کربلا پیوند می زند و آنها را در مسیری که جز با پای دل پیمودنی نیست قرار می دهد. در این بین هرچه در توان عاشقان حسینی باشد به میان می آید تا قطره ای باشد از این دریای همدلی و برادری. گروه های سرود و جمع خوانی هم مانند سایر عزاداران که مشتاق خدمت رسانی به زوار اباعبدالله هستند، تولیداتی از دل برآمده با موضوع پیاده روی اربعین آماده و منتشر کرده اند که هر روز بر تعداد این سرودها و سایر آثار هنری افزوده می شود. در این گزارش به معرفی ۱۲ سرود با موضوع اربعین پرداخته ایم.

معرفی ۱۲ سرود اربعینی

  1. تجلی اتحاد و برادری در اربعین

نام اثر: از اربعین تا اربعین
ترانه سرا: محمد رسولی
آهنگساز و تنظیم کننده: بهزاد عبدی
کارگردان: مهدیار عقابی
خواننده: حسین حقیقی
ملودی ساز: سیدمحمدرضا حسینی
گروه جمع خوانی: الوارثین
تهیه کننده: سازمان هنری رسانه ای اوج
سال تولید: ۱۳۹۶

«حب الحسین یجمعنا»

این شعار در سال های اخیر بیشتر شنیده می شود و حکایت از آن دارد که تمامی حاضران در  پیاده روی اربعین سالار شهیدان، فارق از قوم و نژاد و رنگ پوست، یک هدف واحد برای حضور در آن حماسه باشکوه دارند و برادری و برابری نه تنها در دل هایشان جریان دارد، بلکه عیناً قابل مشاهده است.

نماهنگ «از اربعین تا اربعین» که بخش جمع خوانی آن شور و حماسه ای جذاب به همراه دارد، تماماً بر همین اتحاد و برادری بین مسلمانان و حتی غیر مسلمانانی که قدم در جاده نجف به کربلا نهاده اند، تاکید می کند. از دیگر نقاط قوت این اثر، تصاویر شاخص و چشم‎نواز آن است که به واسطه تولیدی بودن و یکدست بودن تمامی تصاویر (بر خلاف آنچه در بعضی نماهنگ ها دیده نمی شود) جلوه زیباتری از  پیاده روی اربعین را روایت  می کند. البته سناریوی آن و نحوه روایتی که از این تجمع میلیونی دارد، بر تاثیرگذاری آن افزوده است.

تک خوانی این اثر برعهده حسین حقیقی است. ما که پیش تر او را در نماهنگ «ایستاده ایم۲» دیده ایم، گویی اینبار هم با صدای نافذ و نگاه عمیق اش، شور حسینی ما را با شعور سیاسی و ظلم ناپذیری پیوند می دهد و همگان را برای آینده ای سبز بر پایه گذشته ای سرخ دعوت می کند.

  1. اربعین دیدار مولا می رویم

نام اثر: اربعین
ترانه سرا: محمدجواد الهی پور، اسماعیل حکاک دُرتراش
آهنگساز و تنظیم کننده: سهیل مطیعا
کارگردان: علی اسحاقی
گروه جمع خوانی: سفیران انقلاب
سال تولید: ۱۳۹۷

ما ز بالاییم و بالا می رویم / ما ز دریاییم و دریا می رویم

سرود «اربعین» از گروه سرود «سفیران انقلاب» با این بیت از مولوی آغاز می شود. همین مطلع کافیست تا بدانیم حال و هوای سرودی که به دو زبان فارسی و عربی سروده شده، چگونه بر ما اثر می گذارد؛ و همراهمان می کند با دریای جمعی که عاشقانه به سمت یار می شتابند.

گروه سرود سفیران انقلاب در چهار سال گذشته ۱۵ نماهنگ بر اساس سرودهایش تولید کرده و دو سرود با نام «اربعین» در کارنامه اش دارد. اولی حدوداً چهار سال پیش منتشر شده و دیگری که در این گزارش به آن پرداختیم، اربعین سال گذشته، یعنی سال ۹۷ منتشر شده است.

  1. سرودی برای سپاسگزاری

نام اثر: خیرالاحباب
ترانه سرا: اسماعیل حکاک دُرتراش
کارگردان: مهدیار عقابی
گروه جمع خوانی: الغدیر
تهیه کننده: مرکز آوای انقلاب اسلامی
سال تولید: ۱۳۹۶

برادران و خواهران عراقی که خود بنیانگذار این حرکت جمعیِ  پیاده روی اربعین بوده اند، سالهاست که رخت خدمت به زوار و عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام را به تن کرده و خالصانه در این راه از جان و دل مایه می گذارند و ثابت کرده اند هرآنچه در طبق اخلاص برای پذیرایی از میهمانان شان گذاشته اند، تمام داشته و نداشته شان است که یک سال دینار به دینار از پس انداز و حتی شاید از خرج روزانه شان را برای میزبانی از زوار جمع کرده اند.

نماهنگ «خیر الاحباب» گوشه ای از زحمات وتلاش های عراقی ها را برای برگزاری مواکب نشان می دهد و برای سپاس گزاری از این مهر و محبت به زوار، خصوصاً زائرین ایرانی، توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی تولید شده است.

  1. اشتیاق جهاد در راه حق

نام اثر: بدرقه
ترانه سرا: محسن رضوانی
آهنگساز و تنظیم کننده: احسان غلام نژاد
گروه جمع خوانی: یس
تهیه کننده: مرکز آوای انقلاب اسلامی
سال تولید: ۱۳۹۶

گروه سرود «یس» متن یکی از مداحی های معروف را برای بازخوانی و تولید سرود انتخاب کرده است. این سرود که در سال ۹۶ با نام «بدرقه» و با همکاری مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) تولید شده است، پیش از این توسط دکتر میثم مطیعی و با ترانه ای از محسن رضوانی اجرا شده بود. محتوای این ترانه حماسی، اشتیاق هر شنونده ای را افزایش می دهد تا به پاخیزد و «لبیک یا حسین» گویان پا در مسیر  پیاده روی اربعین بگذارد.

جمع خوانی این سرود با تعداد زیاد و همراهی سازهای عربی و دمام زنی، فضای منحصر به فردی به آن بخشیده است. در ادامه نماهنگ این اثر را که به لحاظ بصری جذاب است مشاهده می فرمایید.

  1. سرودی برآمده از دل

نام اثر: پرواز اربعین
ترانه سرا: محمدجواد الهی پور
آهنگساز و تنظیم کننده: حسن برزگری
گروه جمع خوانی: بچه های آسمانی
تهیه کننده: کانون فرهنگی هنری سادات گورزانگ
سال تولید: ۱۳۹۶

کانون های فرهنگی هنری، چند سالی است که دوباره جدی تر گرفته می شوند. خوشبختانه کانون فرهنگی هنری سادات گورزانگ شهرستان میناب نیز از این دست کانون هاست؛ که به هنر جمع خوانی اعضا توجه ویژه ای داشته و توانسته گروه سرودی با عنوان «بچه های آسمانی» تشکیل بدهد. این گروه سرود تولیدات مختلفی با موضوعات ملی و مذهبی داشته که سرود «پرواز اربعین» از جمله این آثار است.

  1. ساده مثل اشک

نام اثر: فانوس شب
ترانه سرا: روح الله عیوضی
آهنگساز و تنظیم کننده: احسان جوادی
کارگردان: امیر تیموری
گروه جمع خوانی: نسیم رحمت
تهیه کننده: مرکز آوای انقلاب اسلامی
سال تولید: ۱۳۹۷

«فانوس شب» را گروه سرود «نسیم رحمت» اجرا کرده است. گروهی نوجوان که آینده ای روشن در هنرهای جمع خوانی خواهد داشت. این اثر که فضایی ساده و صمیمی دارد،  برای مخاطب نوجوان طراحی و تولید شده است. نکته قابل توجه در مورد این سرود، همین لحن نوجوانانه و پوشش غیررسمی و راحت خوانندگان آن است.

بد نیست بدانید این نماهنگ سال گذشته از شبکه نهال به روی آنتن تلویزیون رفته است.

  1. پرواز در مسیر کربلا

نام اثر: مسیر پرواز
ترانه سرا: محمد کیانی
آهنگساز و تنظیم کننده: رضا ثقفی
کارگردان: حامد ایرانی
خواننده: سیدمرتضی حسینی، محمد عرفان خاکی
گروه جمع خوانی: سناء الفؤاد
تهیه کننده: خانه سرود و نماهنگ بسیج
سال تولید: ۱۳۹۵

خانه سرود و نماهنگ بسیج در دوره ای بسیار پرکار ظاهر شد و آثار خوبی را در حوزه سرود تولید و منتشر کرد. یکی از همین آثاری که برای آن نماهنگ تهیه شده است، سرود «مسیر پرواز» با اجرای گروه سرود «سناء الفؤاد» است.

«محمد کیانی»، ترانه سرای این اثر، بسیار ظریف و زیبا از زبان نوجوانانی که عشق و ارادت شان به حضرت اباعبدالله(ع)، آن ها را بر این داشته تا در مسیر زوار اربعین موکبی بزنند و به عزاداران خدمت کنند، روایت کرده است. همین ترانه بسیار روان و آشنا با زبان کودک و نوجوان است که مخاطب کم سن و سال را با این اثر تولید شده همراه می کند و شوق زیارت کربلا را در دلش پرحرارت نگاه می دارد.

  1. اربعین؛ به یاد مدافعین حرم

نام اثر: شمیم اربعین
ترانه سرا: حسین صیامی
آهنگساز و تنظیم کننده: احسان غلام نژاد
کارگردان: علی فراهانی
گروه جمع خوانی: وصال یار
تهیه کننده: خانه سرود و نماهنگ بسیج
سال تولید: ۱۳۹۵

از زیبایی های سرودهایی که خانه سرود و نماهنگ بسیج آنها را تولید کرده و برایشان نماهنگ ساخته این است که اغلب این آثار توسط گروه هایی اجرا شده اند که اعضای کم سن و سالی دارند. مثل سرود «شمیم اربعین» که توسط اعضای نوجوان گروه سرود «وصال یار» اجرا شده و همانطور که قبلاً هم در این گزارش به آن اشاره کردیم، صمیمیت و یکرنگی نوجوانان و صفای باطن شان سبب می شود این کارها بیشتر و بهتر به دل بنشینند و در یادها بمانند.

ترانه این سرود علاوه بر زیارت کربلا و سفر اربعین، سعی کرده روحیه شهادت طلبی و رزمندگی را در مخاطبان نوجوان اش شکوفاتر کند. آن طور که از ترانه برمی آید و در صحنه های پایانی نماهنگ نیز می بینیم، این سرود و این گروه سرود، یاد شهدای مدافع حرم را نیز زنده نگاه داشته و کاروانی زیارتی برای سفر اربعین به یاد شهید سجاد زبرجدی راهی سرزمین عشق کرده است.

  1. سرود اربعین برای دفاع از حرم

نام اثر: سفر عشق
ترانه سرا: قاسم صرافان
آهنگساز و تنظیم کننده: امیرحسین بخشی
کارگردان: یاسر احمدی
خواننده: حسین حقیقی
ملودی ساز: سیدمحمدرضا حسینی
گروه جمع خوانی: آوای مهر طاها
تهیه کننده: خانه سرود و نماهنگ بسیج
سال تولید: ۱۳۹۵

بخشی از رفتن به اربعین، دل کندن و بریدن است؛ از آنچه به آن دل بسته ایم و ما را به دنیا گره زده. سرود «سفر عشق» دست روی همین نکته گذاشته و تأکید می کند:

«اربعین تو سفر نیست، فقط پر زدن است/ راه بیداری و حر گشتن و مسلم شدن است»

البته در کنار این نکته، موضوعی که جلوه بیشتری در این سرود دارد و در محور شعار «هیهات من الذلّه» بنا شده، ظلم ناپذیری و دفاع از حریم اهل بیت علیهما السلام است که قاسم صرافان، ترانه سرای این سرود را این طور بیان کرده:

«همه در راه تو آماده پیکار شدیم / خصم تا اسم حرم برد علمدار شدیم»

سرود سفر عشق توسط گروه سرود آوای مهر طاها از گروه های خوب اصفهانی اجرا شده است و از تولیدات خانه سرود و نماهنگ بسیج، در سال ۹۵ است.

  1. سرودی که از دل هیئت برآمد

نام اثر: عشق یعنی به تو رسیدن
خواننده: محمدحسین پویانفر
گروه جمع خوانی: هیئت ریحانه النبی
سال تولید: ۱۳۹۶

کمتر کسی هست که سرود بی نظیر محمدحسین پویانفر را با عنوان «من غلام نوکراتم» نشنیده باشد. این سرود اولین بار، شب ششم محرم سال ۹۶ در هیئت ریحانه النبی تهران اجرا شد و بعدتر بخشی از آن به همراه موسیقی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر شد. این جمع خوانی که می توان نام سرود را بر آن گذاشت، از تاثیرگذارترین و حتی معروف ترین سرودهایی است که با موضوع اربعین اجرا شده است.

 

  1. نگاهی نو به سرود اربعین

نام اثر: طریق الحسین
ترانه سرا: محمد ترحینی
آهنگساز و تنظیم کننده: اسامه همدانی
کارگردان: کامل حرب
خواننده: محمد محیدلی
تهیه کننده: سازمان هنری رسانه ای اوج
سال تولید: ۱۳۹۶

سرود «طریق الحسین» را می توان در زمره همکاری های بین المللی سازمان هنری رسانه ای اوج دانست. این سرود به خوانندگی محمد محیدلی و آهنگسازی اسامه همدانی، کاری از یک گروه سرود لبنانی است که به خوبی توانسته معنای عبارت مشهور «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را به تصویر بکشد. کارگردانی نماهنگ این سرود که نگاه متفاوتی به پیاده-روی اربعین دارد، برعهده کامل حرب بوده و جلوه های بصری زیبایی را در این اثر به کار گرفته است.

  1. به یاد جامانده های سفر اربعین

نام اثر: سفیران آفتاب
ترانه سرا: قاسم صرافان
آهنگساز و تنظیم کننده: احسان جوادی
کارگردان: امیرعباس شیرانی
گروه جمع خوانی: ندای ثامن
تهیه کننده: مرکز آوای انقلاب اسلامی
سال تولید: ۱۳۹۶

پیاده روی اربعین، همیشه جاماندگان و دل سوختگانی دارد که گرچه به ظاهر در آن سفر نیستند؛ اما قطعاً با پای دل هم قدم با زائران به سوی کربلا رهسپار می شوند. هرسال هستند کسانی که نمی توانند این سفر را تجربه کنند، اما درعوض دوستان و آشنایانی به جای آن ها هم قدم در راه زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) بر می دارند. «سفیران آفتاب» روایت حالِ دل کسانی است که رفته اند؛ و کسانی که جامانده اند. چه طلب حاجت ها و التماس دعاهایی که به واسطه راهیان اربعین به زمین کربلا می رسند؛ و چه دعاهایی که مستجاب شده به سوی دورماندگان از این سفر فرستاده می شوند…

بخشی از نماهنگ «سفیران آفتاب» که توسط گروه سرود ندای ثامن اجرا شده است، در کشور عراق و حین راهپیمایی عظیم اربعین فیلم برداری شده و از این جهت تصاویری درخور توجه به ثبت رسانده است.

 

تحریریه سینوا – رسانه تخصصی هنرهای جمع خوانی

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا