تاثیر مداحان آیینی کشور در صنعت انیمیشن کودک در ایران

چند روزی می شود که انیمیشن سرود «عشق یعنی…» با صدای محمد حسین پویانفر در شبکه های اجتماعی داغ شده و دست به دست می چرخد. این سرود یکی از معروف ترین آثار پویانفر است که بارها و بارها در مناسبت های مختلف، خصوصاً ایام اربعین حسینی، از شبکه های رادیویی و تلویزیونی پخش شده است. اما چطور این اثر به انیمیشن تبدیل شد؟

برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید پیشنیه این کار را در تولیدات مذهبی در نظر بگیریم. به طور قطع پیش تر نیز آثاری برای همراه کردن مخاطب کودک و نوجوان با فضای مذهبی و شعائر دینی تولید شده است.

شاید بهترین نمونه از این سبک، ترانه «It’s a Game» با صدای سامی یوسف باشد. در این کلیپ چهره سامی یوسف و باقی شخصیت ها به صورت کارتونی به تصویر درآمده است. سامی یوسف این ترانه را در محکومیت ساخت فیلم موهن در مورد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و در سال ۲۰۱۲ اجرا کرده است.

این کلیپ بیش از هفت میلیون بار در کانال رسمی سامی یوسف در یوتیوب بازدید شده است. او در این سال ها توانسته چهره دیگری از اسلام و مسلمانان را به نوجوان و جوان سراسر جهان معرفی کند.

نمونه ای دیگر، می تواند حاج محمود کریمی باشد که برای یکی از مدیحه هایش انیمیشن تولید شده است. هر چند در این کلیپ چهره ای از وی دیده نمی شود، اما تیم تهیه کننده این اثر تلاش خوبی کرده اند تا روی یکی از مداحی های معروف حاج محمود کریمی به اسم «وقت رفتن» موسیقی و کمیک موشن کار کند.

این مداحی زبان حال حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) است که با امام حسین(علیه السلام) پیش از عزیمت به جبهه نبرد، نجوا می کند. موسیقی این اثر در دو نسخه تولید شده است که یک نسخه با کمانچه و نسخه دیگر با سنتور نواخته شده است.

اما پیشروترین فردی که در تولید این سبک از ترانه و انیمیشن مذهبی آثار خوبی برای کودکان عرضه کرده، باسم کربلایی است. وی زاده کربلاست و یکی از مداحان معروف عراقی است که حتی به فارسی نیز مداحی کرده است.

اولین اثر انیمیشنی باسم کربلایی که چهره خودش نیز در آن شبیه سازی شده است، «شکراً یا حسین» نام دارد. این اثر در محرم سال ۹۷ منتشر شد. این اثر نگاهی جهانی به رابطه انسان ها و خصوصاً مسلمانان با امام حسین(علیه السلام) دارد.

لوکیشنی در تصویر میبینیم شباهت زیادی به شهرهای آمریکا دارد. نکته جالب تر اینجاست که بخش اعظمی از تولید انیمیشن این اثر بین المللی که افرادی از کویت، عراق، لبنان و فرانسه در آن شرکت داشته اند، توسط چند تیم ایرانی انجام شده است.

این انیمیشن در صفحه رسمی باسم کربلایی در یوتیوب نزدیک به شانزده میلیون بار دیده شده.

اما کار دوم باسم کربلایی که همزمان با نیمه شعبان امسال منتشر شد، «أمير الزمان» نام دارد و با موضوع مهدویت و امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تولید شده است. در این انیمیشن نیز مانند اثر قبلی، چهره باسم کربلایی شبیه سازی شده است و همراه چند کودک سرودی را اجرا میکند.

همچنین تیم ایرانی بزرگتری در این کار عوامل اجرایی را همراهی کرده و وظیفه بخش زیادی از تولید انیمیشن را عده دار شده است.

سرود انیمیشنی «أمير الزمان» بیش از دو میلیون بار در صفحه رسمی باسم کربلایی بازدید خورده.

آمار بالای بازدید این انیمیشن ها و نحوه تولید آنها که خواننده یا مداح را به صورت انیمیشنی وارد اثر می کنند، به خوبی نشان از اهمیت تولید محتوای جذاب عاشورایی برای مخاطبان کودک و نوجوان دارد. تداوم این شکل از ارائه محصولات رسانه‌ای عاشورایی میتواند عشق حسینی را عمیقتر در دل مخاطب کم سن و سال گره بزند.

خوشبختانه اثر جدیدی که از سرود «عشق یعنی…» تولید شده، عوامل فهیم و آگاه به همین موضوع داشته است. هرچند با وجود تیم های ایرانی قدرتمندی که در آثار بین المللی خوش درخشیده اند، این انتظار می رفت کیفیت تصویرسازی‌ها از آنچه هست بالاتر باشد. اما برای آغاز این مسیر در جهت همراه کردن گروه های سنی مختلف، علی الخصوص کودکان و نوجوانان، شروع مبارکی خواهد بود.

امیدواریم در آینده شاهد تولید چنین آثاری برای ترویج بهتر شعائر مذهبی و ملی میهنی برای نسل های آینده ساز ایران باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا