میز خدمت سرود در استان گیلان/ امین صالحی

عکس شاخص میز خدمت سرود

به گزارش تحریریه سینوا، گروه‌های مردمی و کانون‌های فرهنگی هنری استان گیلان، گرایش روزافزونی به فعال‌سازی گروه‌های سرود پیدا کرده‌اند. به دنبال این گرایش، یکی از فعالان سرود استان گیلان، میز خدمت سرود را تاسیس کرده است.

چند سالی است که مردم و فعالان فرهنگی هنری کشور، بسیار بیشتر از گذشته به سرود توجه می‌کنند. دغدغه‌مندان فرهنگیِ آتش به اختیار، فعالیت‌های خودجوشِ مفیدی را برای تشکیل گروه‌های سرود و تولید سرود آغاز کرده‌اند. آقای امین صالحی، آهنگساز و تظیم کننده گروه‌های سرود از استان گیلان یکی از این دغدغه‌مندان فرهنگی است. او میز خدمت سرود را در گیلان، با همکاری حوزه هنری این استان تاسیس کرده است. ایشان در این طرح، بسیاری از کارها را با صرف وقت و هزینه شخصی انجام می‌دهند. در ادامه توضیحات امین صالحی را درباره طرح ابتکاری میز خدمت سرود بخوانید:

اهداف آموزشی و تربیتی میز خدمت سرود

امروزه، سرود، جای خود را در میان قشرهای مختلف استان گیلان باز کرده است. طوری که توجه به آن، زمینه رشد و تعالی عده‌ای از نوجوان‌های گیلانی فراهم کرده است.

تصور ذهنی اکثر ما از سرود، این است که عده ای نوجوان کنار هم می‌ایستند و یکصدا می‌خوانند. این سبک، یک سنت در گروه‌های سرود بوده است. اما امروزه، از دیدگاه بنده، هر عضو گروه سرود، باید خوب آموزش ببیند تا بتواند مثل یک خواننده حرفه‌ای بخواند. سرودهای نسل جدید با سرودهای سال های گذشته کاملا فرق می‌کنند؛ چه در سبک اجرا و چه در آموزش خواندن. ما تا به حال، این آموزش را به صورت جدی در هیچ جایی ندیده‌ایم.

هدف از میز خدمت سرود، آموزش حرفه‌ای  و بدون نقص، به کودکان و نوجوانان است.در واقع، ما در این طرح می‌توانیم همدلی، معرفت، گذشت، صبوری، پشتکار و تلاش را در قالب کار گروهی به آنها آموزش دهیم؛ تا بتوانند آینده درخشانی را برای خود و نسل‌های بعدیشان رقم بزنند.

میز خدمت سرود چه کارهایی انجام می‌دهد؟

بنده، آهنگساز و تنظیم‌کننده گروه‌های سرود بودم. همیشه از من می‌پرسیدند که چگونه می‌توان یک گروه سرود تشکیل داد؟ و یا چه مراحلی را باید تا رسیدن به یک گروه سرود حرفه‌ای طی کرد؟

در این پرسش و پاسخ‌ها، ایده میز خدمت سرود به ذهن من آمد. این روش، سبک جدیدی در آموزش و خدمات مراحل تشکیل گروه سرود، از استعدادیابی و تمرین گرفته تا اجرای روی صحنه و ساخت کلیپ و پخش تلویزیونی ارائه می‌کند.

ما به یک مسئله مهم دیگر در تشکیل میز خدمت سرود توجه کردیم. اینکه ممکن است فردی از روستاها یا شهرهای کمتر برخوردار، تصمیم بگیرد در فعالیت‌های سرود و جمعخوانی شرکت کند. اما هیچ شخص یا سازمانی نباشد که او را راهنمایی کند و امکانات و آموزش لازم را در اختیارش بگذارد.

بنده با مساعدت مسئولان حوزه هنری استان گیلان، روزهای سه‌شنبه در آنجا مستقر هستم. علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت مشاوره‌ها و آموزش‌ها و کمک‌های لازم در جهت تولید و اجرای سرود،‌ به صورت حضوری تشریف بیاورند. شماره تماس اداریِ ۰۹۱۱۳۳۳۹۱۵۲ را هم برای پاسخ به سوالات اختصاص داده‌ایم. ما از طریق این شماره، به سئوالات علاقه‌مندان، از صفر تا صد جواب می‌دهیم!

هدف ما در رشت ماندن نیست

اما این‌ها پایان کار میز خدمت سرود نیست. من خودم با هزینه‌ شخصی و بدون کمک هیچ ارگان و سازمانی، به مساجد و پایگاه‌های بسیج شهرهای مختلف می‌روم. هدفمان این است که با یاری خدا، در هر شهر، حداقل دو یا سه گروه سرود تشکیل دهیم. یعنی هدف ما در رشت ماندن نبوده و نیست. سرود محصول فرهنگی هنری انقلاب اسلامی است و به حمایت بیشتری نیاز دارد. ان‌شاءالله با توکل به خدای متعال، بتوانیم قدم مثبتی در صفحه فرهنگ و هنر روزگار برداریم و صدایی که تنها آن است که از ما می‌ماند را، رسا تر پرورش دهیم. نگاه از شما؛ حمایت از شما؛ تلاش از ما.

 

 

اگر به مطالبی از این دست علاقه‌مند هستید می توانید فرم درخواست عضویت در خبرنامه تحریریه سینوا را تکمیل نمایید.

مطالب مرتبط

2 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا