هیئت سرود تهران افتتاح شد / گزارشی از اولین نشست خبری

هیئت سرود تهران

به گزارش تحریریه سینوا، مسئولان چهار گروه مشهور سرود استان تهران، هیئت سرود تهران را با همکاری یکدیگر تشکیل داده‌اند. گزارش تحریریه سینوا را درباره اولین نشست خبری این تشکل سرودی بخوانید:

اولین نشست خبری هیئت سرود تهران

اولین نشست خبری هیئت سرود تهران با حضور آقای جابر قربانی نسب سرپرست گروه نسیم رحمت تهران، علی شریفی سرپرست گروه ساکنان آسمان پیشوا و رضا مولایی سرپرست گروه نورالهدی بهارستان تشکیل شد.

خبرنگاران تحریریه سینوا، خبرگزاری فارس، خبرگزاری شبستان، حوزه هنری استان تهران و برخی دیگر از رسانه‌ها در محل برگزاری این نشست حضور یافتند.

توضیحات مقدماتی آقای قربانی نسب

آقای جابر قربانی نسب، سرپرست گروه نسیم رحمت تهران، در این نشست خبری، بعد از توضیحاتی درباره هیئت سرود تهران، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

قربانی نسب گفت: همانطور که مستحضرید، این اولین نشست خبری هیئت سرود استان تهران است. سرود در سال‌های اخیر از طرف مردم اقبال خوبی پیدا کرده و به یک نقطه طلایی رسیده و نهادهای مختلفی درگیر آن شده‌اند. ما دیدیم که برای گروه‌های سرود علیرغم تکثری که دارند، جمعی وجود ندارد که آنها را سرو سامان و انسجام دهد. با مربیان سرود، تماس‌های زیادی داشتیم تا زیر یک لوا جمع بشویم و یک هم‌افزایی داشته باشیم.

به نام‌های مختلفی مثل مجمع، صنف، انجمن و از این قبیل رسیدیم. دیدیم که خیلی نتیجه‌بخش نیست. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم در قالب هیئت، دور هم جمع بشویم. هیئت، مجموعه‌ای است که امتحان خودش را پس داده. کسانی که در هیئت در کنار هم می‌نشینند با وجود اختلاف نظرهای بسیار، کنار هم قرار می‌گیرند.

ما تصمیم گرفتیم که این کار را در استان تهران شروع کنیم. آقایان شریفی سرپرست گروه ساکنان آسمان پیشوا، مولایی سرپرست گروه نورالهدی بهارستان و علوی سرپرست گروه احلی من العسل اسلامشهر هم پای کار آمدند و اسم این تشکل را هیئت سرود گذاشتیم تا زیر لوای اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام دور هم جمع شویم.

سئوالات خبرنگاران در اولین نشست خبری هیئت سرود تهران

 

حضور شعرا، کارگردان‌ها و آهنگسازان در هیئت سرود

خبرنگار فارس: در مورد برنامه‌های هیئت سرود توضیحاتی بفرمایید.

قربانی نسب: برنامه‌های متفاوتی در ماه محرم و صفر داریم که ظرف سه چهار روز آینده اعلام خواهیم کرد.

خبرنگار فارس: در این هیئت قرار است چه کار کنید؟ قرار بر تولید سرود است یا مجلس بگیرید که بچه‌های سرودی دور هم جمع بشوند؟

قربانی نسب: همانطور که از اسم آن معلوم است، هیئت، یک تشکل مردمی است که افراد در آن برای معرفت‌افزایی و تعظیم شعائر اهل بیت علیهم‌السلام دور هم جمع می‌شوند. این هیئت هم قرار است نوجوان‌های استان تهران را با مدیریت خود گروه‌های سرود استان تهران، دور هم جمع کند.

ما در این هیئت می‌خواهیم احیای تراث هم داشته باشیم. سرود قبل از انقلاب بوده و یک سیری داشته با به اینجا رسیده. ما می‌خواهیم بین نسل گذشته سرود و نسل کنونی آن پیوند ایجاد کنیم.

در این هیئت از شعرا و کارگردان‌ها و آهنگسازها و همه عوامل سرودی دعوت خواهیم کرد تا با هم ارتباط و انتقال تجربه داشته باشند. هدف ما این است که این هیئت بتواند یک الگویی ارائه کند تا جامعه سرود با استفاده از آن بتواند مسیر خود را خوب طی کند.

شخصی مثل مقام معظم رهبری که به همه چیز اشراف دارند و در قله نشسته‌اند، نسبت به احیای سرود توصیه می‌کنند و می‌فرمایند که جامعه ما به سرود احتیاج دارد. زیرا سرعت اثرگذاری سرود، بیشتر از دیگر هنرهاست. پس ما می‌توانیم در این هیئت یک الگوی خوبی به گروه‌ها ارائه کنیم تا هم‌افزایی خوبی صورت بگیرد.

در هیئت به روی همه باز است

خبرنگار فارس: آیا تعداد افراد یا گروه‌هایی که از این هیئت استقبال کرده‌اند مشخص است؟

قربانی نسب: این اولین نشست خبری ماست و به نوعی اعلام موجودیت هیئت سرود است. هنوز با گروه‌های دیگر صحبت نکرده‌ایم. فعلا چهار گروه هستیم که این کار را شروع کرده‌ایم تا با هم به یک اشتراکی برسیم. ان‌شاءالله در اولین نشستی که با دیگر گروه‌ها خواهیم داشت، در خدمت آنها نیز خواهیم بود تا با یکدیگر هم‌نظر شویم و دور هم و زیر لوای امام حسین علیه‌السلام تجمع کنیم.

خبرنگار سینوا: با وجود این هیئت، چه آینده‌ای را برای جامعه سرودی پیش بینی می‌کنید؟

قربانی نسب: هر موقع افرادی دور هم جمع شدند پرقدرت‌تر شدند. اگر کسی بخواهد انفرادی کار کند، راه به جایی نمی‌برد. یدالله مع الجماعة. ما اگر بخواهیم در سرود قوی‌تر از اینی که هستیم ظاهر بشویم، باید دور هم جمع شویم و با هم همدل شویم و این اتحاد به نفع خود گروه‌های سرود است.

خبرنگار شبستان: تعامل شما با دیگر دسته‌ها و کانون‌های مساجد و پایگاه‌های بسیج به چه شکلی است؟

قربانی نسب: درِ هیئت، به روی همه باز است و همه نهادها می‌توانند بیایند تا با هم همکاری کنیم.

خبرنگار شبستان: برنامه‌های شما فقط در محرم و صفر برگزار می‌شوند یا اینکه در غیر این ماه‌ها هم ادامه دارند؟

شریفی: در طی جلساتی که داشتیم، قرار بر این شده که این برنامه‌ها به صورت مناسبتی در دیگر روزهای سال هم اجرا شوند.

سرود مداحی و ورود آلات موسیقی در هیئت‌ها

خبرنگار شبستان: نظرتان در رابطه با سرود مداحی چیست؟

قربانی نسب: نظر بنده، همان نظر آقاست که فرمودند سرود مداحی یک قالب جدید است که جواب می‌دهد. ولی ما متاسفانه در بعضی کارها افراط و تفریط داریم. در یک برهه‌ای همه تولیداتمان را در سبد سرود مداحی ریختیم و این باعث شد که به نوعی اقبال نسبت به سرود کم شود. تا حدی که برخی گروه‌های سرود، کار خودشان را معطل پیدا کردن مداح معروف می‌کنند. بنابراین اگر در این زمینه افراط شود، ما این سرمایه را می‌سوزانیم.

شریفی: در بین نوجوان‌ها، افراد خوش‌صدایی داریم که افراط در پرداختن به سرود مداحی، جلوی پیشرفت آنها را می‌گیرد.

خبرنگار شبستان: آیا هیئت سرود، موجب ورود آلات موسیقی در هیئات عزاداری نمی‌شود؟

قربانی نسب: ما الزاما نمی‌خواهیم سرودهایی بخوانیم که در آنها ساز و آلات موسیقی استفاده شده باشد. همچنانکه در حال حاضر هم احترام حسینیه‌ها و مساجد و مکان‌های مقدس را حفظ می‌کنیم و در آنها از سرودهای آکاپلا استفاده می‌کنیم.

خبرنگار شبستان: راه‌های ارتباطی با هیئت سرود چیست؟ آیا از استان‌های دیگر هم می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند؟

قربانی نسب: در پیامرسان‌های ایتا، بله و اینستاگرام، گروه و صفحاتی را با عنوان هیئت سرود استان تهران تشکیل داده‌ایم تا گروه‌ها بتوانند از طریق آنها از برنامه‌های هیئت سرود مطلع شوند.

آقای جابر قربانی نسب در پایان نشست خبری، از حوزه هنری استان تهران به خاطر تأمین این امکان تشکر کرد.

مطالب مرتبط

4 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا