کتاب موسیقی کرال ایران/ منبعی برای دوست‌داران آواز جمعی، دکتر حمید عسکری رابری

کتاب موسیقی کرال ایران

به گزارش تحریریه سینوا، انتشارات آبان، کتاب «موسیقی کرال ایران» را منتشر کرد. این کتاب را دکتر حمید عسکری رابری، تألیف نمود. او رهبر گروه کر «اردیبهشت» و عضو هیأت علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر است.

توضیحاتی درباره کتاب «موسیقی کرال ایران»

انتشارات آبان، این کتاب را در چهار فصل، همراه با پیشگفتار، مقدمه، جمع‌بندی و سخن پایانی منتشر کرد. حمید عسکری رابری، مولف این کتاب، در فصل اول آن، تاریخچه موسیقی کرال ایران را بررسی می‌کند. او در این فصل، فهرستی ارزشمند از آثار کرال آهنگسازان ایرانی را معرفی می‌کند. «فعالیت‌های گروه‌های کُر ایرانی» موضوع مهم دیگری است که آقای عسکری در این فصل به آن می‌پردازد.

عسکری، در فصل دوم کتاب، «مسائل و چالش‌های موسیقی کرال ایران» را تحلیل می‌کند. مسائلی نظیر بافت موسیقایی، پیوند شعر و موسیقی، تنظیم کرال آوازهای محلی و چالش‌هایی نظیر پیچیدگی‌های نگارش آثار کرال و غرابت شیوه آواز کلاسیک.

او در فصل سوم، ضرورت‌های اجتماعی، موسیقایی و ادبی «گسترش موسیقی کرال در ایران» را بررسی می‌کند. عسکری رابری در این فصل، موانع و راه‌های گسترش موسیقی کرال ایران را شناسایی و دسته‌بندی می‌کند.

محدودیت منابع مکتوب در زمینه موسیقی کرال ایران، نویسنده را به بهره‌گیری از روش میدانی واداشته است. او برای انجام تحلیل‌های دقیق‌تر، از پرسشنامه‌ای شامل ۲۷ گزاره استفاده می‌کند.

۱۷۰ نفر از اعضای جامعۀ موسیقی، به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند. مولف کتاب موسیقی کرال ایران، مصاحبه‌هایی هم با ۲۲ نفر از آهنگسازان، رهبران گروه‌های کر و پژوهشگران ایرانی انجام می‌دهد.

ایشان از این مصاحبه‌ها که حول موسیقی کرال تهیه شده، در تحلیل‌های فصل‌های دوم و سوم کتاب بهره می‌گیرد.

به ‌جهت اهمیت این مصاحبه‌ها، متن کامل آنها، در فصل چهارم کتاب، منتشر شده است. مولف، عنوان «مصاحبه‌ با آهنگسازان، رهبران کر و پژوهشگران» را برای این فصل انتخاب می‌کند.

مطالعه کتاب «موسیقی کرال ایران» برای چه کسانی مفید است؟

ما مطالعه کتاب موسیقی کرال ایران را به فعالان سرودی کشور، رهبران و خوانندگان گروه‌های سرود و کر توصیه می‌کنیم. همینطور آهنگسازان و علاقه‌مندان موسیقی معاصر ایران، می‌توانند از این کتاب بهره ببرند. هنرستان‌های موسیقی و مراکز دانشگاهی نیز می‌توانند از این منبع، در درس آواز جمعی و گروهی استفاده کنند.

سایر مشخصات کتاب

اولین چاپ این کتاب امسال توسط نشر آبان در ۲۲۳ صفحه و با قطع رقعی منتشر شد. این کتاب ۸۵ هزار تومان قیمت دارد. مؤلف این کتاب، اثر خود را به هموطنان ارمنی تقدیم می‌نماید. او از این طریق، از نقش برجسته موسیقی‌دانان ارمنی در موسیقی کرال ایران قدردانی نموده است.

دکتر حمید عسکری رابری، کتاب دیگری هم درباره موسیقی کرال، بنام «شیوه‌های تنظیم آوازهای محلی برای گروه‌های کر» تألیف کرده است.

 

 

اگر به مطالبی از این دست علاقه‌مند هستید، می‌توانید فرم درخواست عضویت در خبرنامه تحریریه سینوا را تکمیل نمایید.

 

 

مرتضی کلوب

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا