اختتامیه جشنواره سرود فجر/ بخش اول: ناگهانِ نامطلوب

اختتامیه جشنواره سرود فجر

به گزارش تحریریه سینوا، اختتامیه جشنواره سرود فجر، ۲۲ تیرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. تحریریه سینوا، مطالب و گزارش‌های اختصاصی خود از این مراسم را در چند بخش منتشر می‌کند.

 

اطلاع‌رسانی نه چندان مناسب مراحل جشنواره سرود فجر!

برگزارکنندگان اولین جشنواره سرود فجر، اختتامیه آن را در روز ۲۲ تیرماه در تالار وحدت تهران برگزار کردند. مسئولان برگزاری این جشنواره، وعده برگزاری مسابقه تلویزیونی جشنواره سرود فجر را در تیرماه امسال داده بودند. اما، ما در حالی که روزهای پایانی تیرماه را سپری می‌کنیم هنوز از زمان دقیق برگزاری این مسابقه خبری دریافت نکرده‌ایم. وبگاه رسمی اولین جشنواره سرود فجر هم اخبار دقیقی درباره مراحل استانی و کشوری آن منتشر نکرده و نمی‌کند. مثلا خبر آغاز داوری مرحله کشوری این رویداد را منابع دیگری آن هم بطور ناگهانی منتشر کردند. خبر زمان و مکان برگزاری مراسم اختتامیه را هم همین منابع، دو سه روز مانده به برگزاری، منتشر کردند.

دست‌اندرکاران جشنواره، در مرحله اخذ آرای مردمی بخش استانی هم، اطلاع‌رسانی مناسب و به موقعی انجام ندادند. بسیاری از مردم، از این بخش و شیوه شرکت در آن در روزهای نوروز، ابراز بی اطلاعی می‌کردند.

ادعایی که می‌توانیم آن را درست بدانیم

آقای «مصطفی زیبایی نژاد» دبیر جشنواره، اولین کسی بود که در مراسم اختتامیه این جشنواره سرود، سخنرانی کرد. او «جریان سازی برای اجرای زنده» را از مهم‌ترین دستاوردهای جشنواره فجر دانست. این ادعا را با توجه به آمار گروه‌های شرکت‌کننده و به خصوص گروه‌های شاخص، می‌توانیم درست بدانیم.

پیام مقام معظم رهبری به جشنواره سرود فجر / عبارتی که توجه سرودی‌ها را جلب کرده!

سردار «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم، در این مراسم، از برگزارکنندگان جشنواره سرود فجر قدردانی کردند. ایشان در ادامه به قرائت متن پیام مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای برای جشنواره سرود فجر پرداختند. «توصیه به زبده گزینی» به عنوان قابل تامل‌ترین بخش پیام رهبر انقلاب، توجه سرودی‌ها را به خود جلب کرده است.

 

متن کامل پیام مقام معظم رهبری به اولین جشنواره سرود فجر:

« بسم الله الرّحمن الرّحیم

سرود، یکی از ظرفیت‌های هنری گران‌بها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و عملی است. ترکیب شعر و صدا و آهنگ در اجرای دسته‌جمعی، راز اثرگذاری استثنائی سرودهای مذهبی و ملی در همه جای جهان است و بحمدالله، ذوق و سلیقه و هنر ایرانی، در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمار سرامدان قرار دهد.

اکنون با تشکر از دست‌اندرکاران ترویج سرود، آنان را به زبده‌گزینی در همه‌ اجزای سه‌گانه یاد شده و نیز پرهیز از دنباله‌روی‌های زیانبار، و نیز به انتخاب موضوعات ارزشی اسلامی و انقلابی و ملی توصیه می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمةالله

سید علی خامنه‌ای

۲۱ تیر ۱۴۰۱»

گروه برتر بخش شهید سلیمانی / فرزند شهید سلیمانی: وضعیت معیشتی مردم سخت شده!

برگزارکنندگان اختتامیه اولین جشنواره سرود فجر، در این مراسم، از استاد حمید شاهنگیان نیز قدردانی کردند. استاد شاهنگیان، آهنگ بسیاری از سرودهای انقلابی را پیش و پس از وقوع انقلاب اسلامی، ساخته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم سخنرانی کرد. آقای «محمدمهدی اسماعیلی» در قسمتی از صحبت‌های خود، به تشکیل دفتر سرود در وزارتخانه‌اش اشاره کرد. او از تصمیم‌گیری برای حمایت جدی از فعالان حوزه سرود، با همکاری سازمان بسیج، خبر داد.

بعد از سخنرانی وزیر فرهنگ، بانیان مراسم اختتامیه جشنواره سرود فجر، به معرفی گروه برتر بخش شهید سلیمانی پرداختند. گروه نسیم رحمت تهران به عنوان گروه برتر این بخش معرفی شد. در این قسمت خانم فاطمه سلیمانی فرزند شهید سلیمانی هم در اهدای جایزه به گروه نسیم رحمت مشارکت کرد. او بعد از اهدای جایزه این بخش جشنواره، از کسانی که با شعر و ادبیات و موسیقی یاد شهدا را زنده نگه می‌دارند تشکر کرد.

فاطمه سلیمانی گفت: وضعیت معیشتی و اقتصادی برای مردم خیلی سخت شده. اگر هنرمندی برنامه‌ای ساخت که یک ساعت مردم و خانواده‌ها را دور هم کرد و خنداند، از او تقدیر کنیم. و به او اجازه بدهیم که این کار را بکند تا مردم کمی بیشتر بخندند و سختی‌ها را فراموش کنند. ولی در کنار این‌ها مردم فراموش نکنند که اگر داعش وارد این کشور می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد. از بزرگترهای فرهنگ و هنر می‌خواهم تا برای جلب هنرمندان و اینکه آنها به قهرمانان خود ارزش بدهند، پدری کنند.

برگزیدگان بخش‌های مختلف اولین جشنواره سرود فجر

شعر (جایزه استاد حمید سبزواری)

 

تنظیم (جایزه استاد مجتبی میرزاده)

  • فرهاد کیانی برای سرود سرزمین ما از گروه صدای انقلاب بوشهر: جایزه اول
  • مرتضی کیانی برای سرود مهد سرداران جنگ از گروه آوای باران چهارمحال و بختیاری: جایزه دوم

 

آهنگسازی (جایزه استاد احمد علی راغب)

  • هادی قاسمی برای سرود گمشدگان سحر از گروه موعود استان مرکزی: جایزه اول
  • میلاد هارونی برای سرود سرزمین ما از گروه صدای انقلاب بوشهر: جایزه دوم

 

ایده

  • احسان تابنده برای سرود فصل‌ها و نسل‌ها از گروه طاها لارستان فارس

 

بازخوانی

  • مهران طهماسبی برای سرود ای شهید از گروه نینوا استان چهارمحال و بختیاری
  • ابوالفضل شهنادی برای سرود سرافراز بادا از گروه نغمه عشق استان سیستان و بلوچستان
  • جواد البرزی برای سرود خاک مهرآیین از گروه ساقی کوثر استان قم
  • سجاد نجار حسینی برای سرود آرامش قبل از طوفان از گروه میثاق با امام زمان استان اصفهان

 

بخش ویژه شهید قاسم سلیمانی

 

بخش بین‌الملل جشنواره سرود فجر

  • سرود وحدک یا جنوب از گروه شمس‌الحریه لبنان

 

سرود منتخب سال

داوران اولین جشنواره سرود فجر

«هادی آرزم»، «محمد میرزمانی»، «بهزاد عبدی»: بخش بهترین آهنگسازی، بهترین تنظیم، بهترین بازخوانی، بین‌الملل.

 

«حسین زایری»، «حسین صیامی»، «هادی خاکی»: بخش شهید سلیمانی.

 

«میلاد عرفانپور»، «مرتضی امیری اسفندقه»: بخش «بهترین شعر».

سایر قسمت‌های مراسم اختتامیه جشنواره سرود فجر

بانیان این مراسم، کلیپ‌هایی جهت معرفی داوران جشنواره و همینطور یادکرد از سرودهای منتخب انقلاب برای تماشاگران پخش کردند. اجرای چند قطعه سرود و جمعخوانی از دیگر برنامه‌هایی بود که برگزارکنندگان آیین اختتامیه، برای تماشاگران تدارک دیده بودند.

تشخیص خوب، اجرای نامطلوب

برگزارکنندگان اولین جشنواره سرود فجر، جای خالی چنین رویدادی را به خوبی تشخیص دادند. اما در برنامه‌ریزی و اجرا و اطلاع‌رسانی و تبلیغ، مطلوب عمل نکردند. آنها باید در دوره‌های آینده، جشنواره‌ای در حد نام و مناسبت «فجر انقلاب اسلامی» برگزار کنند. جشنواره‌ای با برنامه‌ریزی دقیق و مشخص و بدون «ابهام» و «ناگهان‌های نامطلوب».

 

 

اگر به مطالبی از این دست علاقه‌مند هستید می توانید فرم درخواست عضویت در خبرنامه تحریریه سینوا را تکمیل نمایید.

 

 

مرتضی کلوب

 

مطالب مرتبط

2 دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا