برای دختر همسایه، جبران کم‌کاری هنرمندان ایرانی

برای دختر همسایه

به گزارش تحریریه سینوا، در ماه‌های موسوم به اغتشاش، بانوان افغانستانی، نماهنگی به نام برای دختر همسایه درباره این حوادث ساختند که بازتاب زیادی بین مردم و رسانه‌ها داشت. یادداشت آقای حسین دی‌پیر، نویسنده و پژوهشگر را دراینباره بخوانید:

برای دختر همسایه، از موفق‌ترین آثار …

شرح زندگی بعضی از مردم از یک جمله فراتر نمی‌رود. ولی شخصیت بعضی از همین مردم، خیلی بزرگ است. آنقدر که ابعاد آن را در یک کتابخانه نیز نمی‌توان جمع کرد. این نکته در مورد بعضی از آثار هنری نیز وجود دارد.

اگر نماهنگ سرود برای دختر همسایه شاهکار نیست، ولی جا دارد با نگاه تکوینی، به شرایط خلق و کیفیت آن بپردازیم.

اواخر مرداد ۱۴۰۱ پرونده چند فساد اقتصادی، رسانه‌ای شد. تعداد زیادی از مدیران رانت‌خوار، برکنار و بازداشت شدند. پرونده‌های قطور بخشی از مفسدین اقتصادی هم رسانه‌ای شد.

اواخر شهریور ۱۴۰۱ کشور وارد یک آشوب اجتماعی فراگیر شد. صورت ظاهری این آشوب، اعتراض به فوت یک دختر کرد در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی بود. ولی مصاحبه‌های سران احزاب دمکرات و کوموله و غیره نشان می‌داد این ماجرا، یک عملیات سنگین، پیچیده و از پیش طراحی شده با هماهنگی تمام عوامل داخلی و خارجی است. در نتیجه، تمام اخبار مربوط به اختلاس، رانت‌خواری، محاکمه دزدان و از این قبیل، تحت تاثیر فوت خانم مهسا امینی به حاشیه رانده و محو شد.

شروین حاجی آقاپور، یک خواننده اهل بابلسر، در جلوی یک دوربین ثابت، یک ترانه اعتراضی خواند که با حمایت سایت‌ها و شبکه‌های مخالف جمهوری اسلامی در داخل و خارج، بسیار فراگیر شد. در یکی از بخش‌های این ترانه، به کودکان افغانی اشاره شد.

مدتی بعد، تعدادی دختر افغانستانی نیز بر اساس همان آهنگ یک نماهنگ برای دختران ایرانی ساختند و در فضای مجازی انتشار دادند که از موفق‌ترین نماهنگ هایی بود که ریشه‌های اغتشاشات و عملکرد نظام سلطه را در کشورهای ایران و افغانستان بیرون کشید.

جوابیه جبران‌کننده دختر همسایه!

سازندگان، آهنگ و ضرباهنگ برای دختر همسایه را بسیار شبیه آهنگ شروین حاجی آقاپور ساخته‌اند. تولید کنندگان این اثر، با احساس، استدلال و امکانات هنری، سعی کردند تا هم جوابیه‌ای به شعر آن خواننده ارائه بدهند و هم تجربیات مشترک مردم افغانستان را به دختران ایرانی که سالها است با آنها همکلاسی، همشهری، دوست و هم‌صحبت هستند، عرضه نمایند.

سازندگان، تصاویر  این نماهنگ را از منابع خبری، فیلم‌های سینمایی، گزارشی و غیره جمع‌آوری کرده‌اند. این تصاویر آرشیوی، به رسایی متن بسیار کمک کرده‌اند. برای دختر همسایه، در شرایطی که سران امریکا برای آزادی مردم ایران سخنرانی می‌کردند و در همان لحظه جنایت می‌کردند، حقایق را به دختران و پسران ایران نشان داد.

افغانی‌ها این اثر را در شرایطی ساختند که عصبیت و احساسات افسارگسیخته جان ایرانیان را تهدید می‌کرد. برای دختر همسایه، توانست با آرامش، متانت، استدلال و ذوق، واقعیات و حقایق را از پس پرده‌های ضخیم غبارهای مسموم و فضای فریب شبکه‌های عربستانی و آمریکایی و انگلیسی بیرون بکشد. برای دختر همسایه کم‌کاری خیل عظیمی از هنرمندان ایرانی را کمی جبران کرد.

 

 

دانلود و مشاده نماهنگ سرود برای دختر همسایه 

 

 

حسین دی‌پیر

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا