به گزارش تحریریه سینوا، نماهنگ سرود مداد رنگی، از نماهنگهای پربینندهای است که به اندازه کافی نقد و بررسی نشده است. یادداشت یکی از پژوهشگران حوزه موسیقی و سرود را درباره این نماهنگ بخوانید.
… و اما نماهنگ سرود مداد رنگی
وقتی به یک فیلم یا نماهنگ نگاه میکنیم، سعی میکنیم با کلام، آهنگ و بازیهای شخصیتها و اجراهای آنها همراه شویم. لحظه به لحظه، قدم به قدم، با آنها حرکت میکنیم و به پیش میرویم. احساسات ما با اتفاقات آن فیلم یا نماهنگ درگیر میشوند. در آن لحظه شاید نتوانیم یا نخواهیم که فکر کنیم که این فیلم یا نماهنگ توسط تعداد زیادی از افراد، روزها و ماهها، آرام آرام و لحظه به لحظه ساخته شده است. ولی واقعیت این است که روزها و ماهها طول میکشد تا یک نماهنگ چند دقیقهای ساخته شود.
نویسنده، شاعر، آهنگساز، کارگردان، مشاوران و همفکران آنها، به عنوان اولین و مهمترین عوامل خلاقه با تمام وجود به موضوع فکر میکنند. آنها همفکری و مشورت میکنند. فیلمنامه را بر اساس داستان یا شعر و موسیقی طراحی میکنند و زمانی که تلاطمات روحی، خلاقیتها، افکار و گفتارشان به نهایت پختگی رسید، کار را شروع میکنند یا به اصطلاح کلید میزنند.
زمانی که این افراد به همفکری و مشورت و صحبت و بحث و جمعبندی میپردازند، در حقیقت مشغول خلق آن اثر هستند. بخش مهمی از نقد این آثار نیز به همین مرحله برمیگردد. و اما نماهنگ سرود مداد رنگی!
نجوای کودکانه با صدای یک مرد!
متن شعر نماهنگ سرود مداد رنگی، از زبان یک کودک از یک خانواده است که در خلوت خود، در حال نقاشی کشیدن، با امام حسین علیهالسلام نجوا میکند.
تخیلات کودکانه در نجوای مهربانانه با امام شهید، به فضاسازی خاصی نیاز دارد که این نماهنگ از آن دور است. جا داشت که تصاویر نقاشی شده فراوانی با مدادهای رنگی از حرم امام حسین علیهالسلام، شهدای کربلا، کودکان امام و از این قبیل، نماهنگ را پر میکرد تا به متن شعر نزدیک میشد.
کلام نماهنگ سرود مداد رنگی، که از زبان یک کودک است، ایجاب میکند گوینده، خواننده، اجرا کننده و ادا کننده کلمات نیز یک کودک باشد.
وقتی بینندگان و شنوندگان، از بازی و کلام خواننده لذت میبرند و با آن ارتباط برقرار میکنند که بین کلام و شخصیت اجرا کننده، تناسب ببینند. ولی وقتی کلام کودکانه توسط یک مرد با صدای ضخیم اجرا میشود، ساختار به هم میریزد. حال و هوای کلام از بین میرود. ذهن به تکاپو میافتد تا به نوعی بین متن و اجرا ارتباط برقرار کند.
اجرای یک کودک خوشصدا (چه دختر، چه پسر) با نمایش تعدادی نقاشی کودکانه (مرتبط با مضمون کلام) میتوانست نماهنگ سرود مداد رنگی را به یک اثر ماندگار کودکانه تبدیل نماید.
موسیقی با آرامش بسیار زیبایی شروع میشود و فضای بسیار مناسبی برای کلام ایجاد مینماید. ولی صدای خواننده، تمام حس کلام و فضای خلوت کودکانه را مخدوش مینماید.
داستان فیلمنامه، با مضمون و متن کلام، فاصله بسیار دارد.
دانلود و مشاهده نماهنگ مداد رنگی
حسین دیپیر