نماهنگ سرود مداد رنگی و مشکل بی تناسبی!

نماهنگ سرود مداد رنگی

به گزارش تحریریه سینوا، نماهنگ سرود مداد رنگی، از نماهنگ‌های پربیننده‌ای است که به اندازه کافی نقد و بررسی نشده است. یادداشت یکی از پژوهشگران حوزه موسیقی و سرود را درباره این نماهنگ بخوانید.

… و اما نماهنگ سرود مداد رنگی

وقتی به یک فیلم یا نماهنگ نگاه می­‌کنیم، سعی می‌­کنیم با کلام، آهنگ و بازی­های شخصیت­ها و اجراهای آنها همراه شویم. لحظه به لحظه، قدم به قدم، با آنها حرکت می­‌کنیم و به پیش می‌­رویم. احساسات ما با اتفاقات آن فیلم یا نماهنگ درگیر می‌­شوند. در آن لحظه شاید نتوانیم یا نخواهیم که فکر کنیم که این فیلم یا نماهنگ توسط تعداد زیادی از افراد، روزها و ماه‌ها، آرام آرام و لحظه به لحظه ساخته شده است. ولی واقعیت این است که روزها و ماهها طول می­‌کشد تا یک نماهنگ چند دقیقه­‌ای ساخته شود.

نویسنده، شاعر، آهنگساز، کارگردان، مشاوران و همفکران آنها، به عنوان اولین و مهمترین عوامل خلاقه­ با تمام وجود به موضوع فکر می­کنند. آنها همفکری و مشورت می­کنند. فیلمنامه را بر اساس داستان یا شعر و موسیقی طراحی می­‌کنند و زمانی که تلاطمات روحی، خلاقیت­ها، افکار و گفتارشان به نهایت پختگی رسید، کار را شروع می‌کنند یا به اصطلاح کلید می­‌زنند.

زمانی که این افراد به همفکری و مشورت و صحبت و بحث و جمع‌بندی می­‌پردازند، در حقیقت مشغول خلق آن اثر هستند. بخش مهمی از نقد این آثار نیز به همین مرحله برمی‌­گردد. و اما نماهنگ سرود مداد رنگی!

نجوای کودکانه با صدای یک مرد!

متن شعر نماهنگ سرود مداد رنگی، از زبان یک کودک از یک خانواده است که در خلوت خود، در حال نقاشی کشیدن، با امام حسین علیه‌السلام نجوا می‌کند.

تخیلات کودکانه در نجوای مهربانانه با امام شهید، به فضاسازی خاصی نیاز دارد که این نماهنگ از آن دور است. جا داشت که تصاویر نقاشی شده فراوانی با مدادهای رنگی از حرم امام حسین علیه‌السلام، شهدای کربلا، کودکان امام و از این قبیل، نماهنگ را پر می­‌کرد تا به متن شعر نزدیک می‌­شد.

کلام نماهنگ سرود مداد رنگی، که از زبان یک کودک است، ایجاب می­‌کند گوینده، خواننده، اجرا کننده و ادا کننده کلمات نیز یک کودک باشد.

وقتی بینندگان و شنوندگان،  از بازی و کلام خواننده لذت می‌برند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند که بین کلام و شخصیت اجرا کننده،­ تناسب ببینند. ولی وقتی کلام کودکانه توسط یک مرد با صدای ضخیم اجرا می­‌شود، ساختار به هم می­‌ریزد. حال و هوای کلام از بین می‌­رود. ذهن به تکاپو می­‌افتد تا به نوعی بین متن و اجرا ارتباط برقرار کند.

اجرای یک کودک خوش‌صدا (چه دختر، چه پسر) با نمایش تعدادی نقاشی کودکانه (مرتبط با مضمون کلام) می­‌توانست نماهنگ سرود مداد رنگی را به یک اثر ماندگار کودکانه تبدیل نماید.

موسیقی با آرامش بسیار زیبایی شروع می‌شود و فضای بسیار مناسبی برای کلام ایجاد می­‌نماید. ولی صدای خواننده، تمام حس کلام و فضای خلوت کودکانه را مخدوش می­‌نماید.

داستان فیلمنامه، با مضمون و متن کلام، فاصله بسیار دارد.

 

 

دانلود و مشاهده نماهنگ مداد رنگی 

 

 

حسین دی‌پیر

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا