سرود روح هستی، شروع مشروع آوای فرشتگان!

سرود روح هستی

به گزارش تحریریه سینوا، اجرای سرود روح هستی، در دیدار جمعی از زنان و دختران با رهبر معظم انقلاب، بازخوردهای زیادی در بین مردم و اهالی فرهنگ و هنر داشته است. یادداشت کوتاه اما پرمغز و مفید آقای حسین دی‌پیر، پژوهشگر موسیقی را درباره این اجرا بخوانید.

ساختار و نظم و محتوا و اجرای سرود روح هستی!

برای اولین بار بود که اجرای سرود روح هستی را در قاب رسانه می‌دیدم. قبل از هر چیز چهره معصوم دختر بچه‌ای که در یک جمع سه نفره در جلوی همه ایستاده بود، مرا جذب کرد. او با حرکات زیبای چهره معصوم خود، بیان هنرمندانه و حرکات نمایشی متناسب با کلام شعر، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد.

ساختار و نظم تعریف شده‌ای که از سرود در ذهن داشتم، تحت تاثیر سرود روح هستی تغییر کرده بود. مضمون شعر و تغییرات به موقع لحن و آهنگ، وادارم می‌کرد که همراه با اجراکنندگان، من هم بخوانم. ساختار سرود و شعر در برابر پیام و محتوای آن ضعیف‌تر بود. پیام و محتوای سرود، ساختار و اجرای گروه را تحت تأثیر قرار داده بود.

سعی کردم با بضاعت اندکی که از فهم شعر و ساختمان آن دارم، به مطالعه ساختار شعر سرود روح هستی بپردازم. ولی به نتایج روشنی نرسیدم.

پیام روشن برای آینده سرود دختران

به عنوان داور سرود، بارها و بارها این نوع اجرای یکدست دختران جوان و نوجوان را در تهران و شهرستانهای مختلف ایران دیده و شنیده‌ام. ولی این اجرا، در قاب رسانه و در حضور رهبر با هوش، هنرمند و هنرشناس انقلاب، پیام بسیار روشنی برای آینده سرود دختران داشت.

این اجرا در نظر این حقیر، شروعی مشروع، قدرتمند و زیبا برای حضور دختران پاک، معصوم و هنرمند در عرصه اجتماعی سرود و موسیقی کشور است. شروعی با نام والای دختر پیامبر صلوات‌الله علیه، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها.

در یک آلبوم صوتی مربوط به زندگی «آنتونیو ویوالدی» موسیقی‌دان برجسته ایتالیایی قرن ۱۷ و ۱۸، که در دهه ۱۳۵۰ توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده بود، از زبان یک جهانگرد، اشاره زیبایی به صدای گروه سرود دختران مومن و یتیم یک موسسه، بنام «اُسپِدالِه دولاپیه تّا» شده است. صدایی که به آوای فرشتگان شبیه است. این اجرا که بی شباهت به آوای فرشتگان نبود، مرا به یاد آن خاطره انداخت. اجرای این گروه نیز اجرای فرشتگانی خوش صداست که در بزرگداشت مقام زنان و دختران شهید، مومن، شهید پرور، باشخصیت، عالم، مجاهد، عالم پرور و پیرو شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها همصدا شده‌اند. معصومیت چهره آنها، اثرگذاری صدای آنها را چندین برابر کرده بود.

 

 

دانلود و مشاهده سرود روح هستی 

 

 

حسین دی‌پیر

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا