سرود مداد رنگی و نقطه قوت آن در تحلیل کوتاه مستند ساز برجسته ایرانی

سرود مداد رنگی

به گزارش تحریریه سینوا، دوست‌داران سرود و اهالی فیلم و رسانه، نماهنگ سرود مداد رنگی را به عنوان یک اثر پرمخاطب می‌شناسند. مداد رنگی را مرکز آوای انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ به مناسبت میلاد امام حسین علیه‌السلام ساخته است. از شما دعوت می‌کنیم نقد و تحلیل کوتاه آقای محمدرضا بورونی مستندساز برجسته ایرانی را درباره این سرود بخوانید:

من سرود مداد رنگی را خیلی دوست دارم و بارها آن را شنیده‌ام. سازندگان، برای سرود مداد رنگی آهنگ بسیار دلنشینی ساخته‌اند. آنها می‌توانستند اقتضاء سنی مخاطب هدف خود را بیشتر در نظر بگیرند و برای سرود مداد رنگی ملودی هیجان‌انگیزتری بسازند. با این وجود، کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان، وقتی این اثر را می‌شنوند، به احساس خوبی می‌رسند.

نقطه قوت شعر مداد رنگی را استفاده از عناصر زندگی روزمره می‌دانم. شاعر در این اثر از عبارات‌هایی استفاده کرده که کمتر در شعرهای مراسم مربوط به امام حسین علیه‌السلام بکار می‌روند. جمله‌هایی مثل «دفتر نقاشیمو، مدادای رنگیمو، نذر کردم که باهاشون هی حرم بکشم». این نوع استفاده شاعر از عناصر زندگی روزمره، مداد رنگی را برای مخاطب جذاب کرده است.

شاعر مداد رنگی، در شعر خود از تعابیر و عبارت‌هایی استفاده کرده که ما آنها را در وصف یک معشوق بکار می‌بریم. این کار را حافظ هم در سروده‌های خود انجام می‌دهد. او در شعرهای خود، تعابیری را بکار می‌برد که ما آنها را در عالم ماده و درباره عشق‌های زمینی بکار می‌بریم. اما در عین حال می‌دانیم که شاعر این تعبیرها را درباره یک عشق فرازمینی آفریده و بکار می‌برد. احساسی که مخاطب با شنیدن این اشعار تجربه می‌کند او را به یک عشق فرازمینی وصل می‌کند و به این ترتیب ارتباط بهتری با اثر (در اینجا سرود مداد رنگی) برقرار می‌کند.

 

 

سایر یادداشت‌های درباره مداد رنگی را در قسمت یادداشت تحریریه بخوانید.

 

 

دانلود و مشاهده نماهنگ مداد رنگی 

 

 

محمدرضا بورونی

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سینوا

سینوا (مرکز تخصصی سرود و جمع‌خوانی) یک استارت ‌آپ فرهنگی خصوصی است که به طور تخصصی بر روی ارائه انواع خدمات در حوزه سرود و جمع‌خوانی متمرکز است.

 

تحریریه سینوا، بازوی خبری – تحلیلی رسانه های سینوا در این فعالیت ها است.

ارتباط با سینوا

انتشار و ارتباط با گروه‌ها
برگزاری آموزش و رویداد
مسئول شبکه های اجتماعی
   آیکن اکانت روابط عمومی بله مرکز سینوا     آیکن اکانت روابط عمومی روبیکا مرکز سینوا     شبکه مجازی شاد    

دفتر سینوا